סיכום חודש טיול באקוודור 📍

ימים 1-3 גאיקוויל 📍 גאיקוויל היא אומנם העיר השנייה בגודלה באקוודור אך אומר שעדיין יומיים לתחושתי בהחלט מספיקים בשביל למצות אותה. האטרקציות אליהן אנחנו הלכנו הן הטיילת - מאלקון 2000 שאמורה להיות יפה, עלינו מהטיילת לכיוון שכונת סנטה אנה, שכונה חמודה על גבעה קטנה שעמוסה בברים ומסעדות שם ישבנו בגובה, ... ימים 1-3 גאיקוויל 📍 גאיקוויל היא אומנם העיר השנייה בגודלה באקוודור אך אומר שעדיין יומיים לתחושתי בהחלט מספיקים בשביל למצות אותה. האטרקציות אליהן אנחנו הלכנו הן הטיילת - מאלקון 2000 שאמורה להיות יפה, עלינו מהטיילת לכיוון שכונת סנטה אנה, שכונה חמודה על גבעה קטנה שעמוסה בברים ומסעדות שם ישבנו בגובה, שתינו בירה וראינו את העיר. אטרקציות נוספות שהבנו שיש הן אי שנקרא (סנטה ריי) עליו אין רכבים וניתן לנסוע בו עם אופניים בתוך צמחיה יפה. ראינו רכבל שעובר בין גאיקוויל לעיר השכנה ועובר מעל הנהר חוויה שעשויה להיות נעימה. באקוודור נמליץ להשתמש לטובת מוניות באפליקציה Indriver, אפליקציה שמאפשרת משא ומתן מקדים עם קהל נהגי המוניות. הנסיעות בדרך כלל מאוד זולות ומסתכמות בדולרים בודדים. אלו שבוחרים להגיע לעיר זו מומלץ להגיע להוסטל casa michael https://bit.ly/3sW1mQT , למנהל קוראים מיכאל, בחור נחמד מאוד שעזר לנו לתכנן את הזמן בעיר, למצוא מקומות לסידורים שהיו לנו ואף בתכנון הגלאפגוס. בהוסטל היה שולחן פינג פונג, נטפליקס ומטבח בנוסף יש בבעלותו חנות פלאפל שהיית עבורנו תחנת חובה אחרי חודש וחצי של טיול 🥙 . קיטו 4 ✡️📍 בדרך חזרה מהגלאפגוס טסנו לקיטו עיר הבירה. לאחר הנחיתה נסענו לבית חבד, שם אכלנו ארוחת ערב וקיבלנו קבלת פנים חמה ונעימה אחרי כל הנסיעה הארוכה. עוד באותו יום לקחנו אוטובוס לילה לעיר באניוס. עיר שבפני עצמה הבנו שמגניבה ונמצאת בקרבה יחסית להרבה אתרים נוספים. הגענו אליה על מנת להתחיל את הטיול באקוודור מנקודה נוחה ובטוחה. . באניוס ימים 5-6📍 עיר חמודה מאוד ומתוירת מאוד. יש הרבה מה לעשות בה וזה באמת עניין של תקציב ועניין אישי. בשביל להבין מה ניתן לעשות בעיר ניתן להתייעץ עם בעל ההוסטל או כמובן ללכת לאחת מסוכנויות התיירים הרבות שיש בעיר. חלק מהדברים שמושכים קהל הם מפלים, אומגות מעל הנהר, סנפלינג, בנג'י, טרק להר געש, טיולי אופניים, מעיינות חמים ובאמת עוד דברים רבים נוספים. אנחנו ניצלנו את השהות באיזור מתוייר יחסית זה על מנת להבין מהסוכנויות ובעצמנו מה אקוודור מציעה באופן כללי ובנייה מסוימת של מסלול הטיול שלנו. ההוסטל שלנו היה Backpacker's Balcony. הוא לא נמצא במרכז, אלא מעט בפרוורים בצמוד לנחל. הגענו אליו בעיקר בעקבות המחירים הזולים והאווירה המעט יותר כפרית ונעימה שהיתה בו. שילמנו ללילה לחדר אחד 15$ יחד שלושה אנשים. . שביל המפלים ביום הראשון לקחנו אוטובוס ממרכז העיר לכיוון מפל el diablo. מפל יחסית מרשים שניתן לעמוד ממש מאחוריו ולהתרשם מעוצמתו. משם הלכנו חזרה לכיוון העיר על גדת הנחל, ובדרך יכולנו להתרשם מעוד שלושה מפלים מרשימים נוספים. הליכה בין מפל למפל היא מספר קילומטרים ולכן שווה לשקול לעשות את המסלול הזה עם אופניים שמאפשרים התרשמות מיותר מפלים ביותר זמן, להבנתנו ניתן גם לעלות לאוטובוס עם האופניים 🚴🏽‍♂️ . הר געש טונטגורואה⛰️ ביום השני קמנו מוקדם ועלינו להר הגעש טונטגורואה. לקחנו מונית שמצאנו ברחוב ואיתה עלינו לנקודת ההתחלה. להבנתנו על מנת לעלות לפסגת ההר (5600+-) יש לעלות עם מדריך, אך אפשר בהחלט לעלות לנופים לא רעים בכלל בגובה של 4000 לפחות גם ללא אחד כזה. למעוניינים יש מחסה בגובה 3800 בו ניתן למלא מים ולישון - ככל הנראה צריך בזמנים רגילים להירשם על מנת לעלות וליהנות מתחנת העצירה, אך בהגיענו לעמדת ההרשמה היא היית סגורה. זה מסלול מומלץ אפילו כטיול יום. מדובר בעלייה יחסית אינטנסיבית אבל קצרה. המסלול בסך הכל הוא 4 קמ עד לגובה 3800 והוא במדרון יחסית תלול. בערב הלכנו לבריכות החמות שבזכותן המקום התפרסם. . ימים 7-8 אל אלטאר/לגונה אמריליה: 🏔️🧗🏻‍♀️ טרק מהמם, מהאהובים והמפתיעים לטובה שעשינו. מדובר במסלול בין יומיים שמתחיל בעיירה ששמה la Candelaria, עיירה מעט מרוחקת עם מעט תחב"צ שדורשת מאמץ להגיע אליה. אנחנו נסענו במונית מבאניוס. נערכנו למסלול בכך שישנו לילה לפני בהוסטל ממש צמוד לכניסה למסלול (10$ לבן אדם ללילה). המסלול היה יפה ומסתיים בלגונה בצבע טורקיז כחלחל מוקפת קרחונים. אורך המסלול 13 ק"מ לכיוון בערך. ניתן לעשות את הלילה הראשון או באתר קמפינג תחת כיפת השמיים או באכסניית דרך שנמצאת ממש לקראת הלגונה. על מנת לישון באכסנייה יש להירשם מראש טרם היציאה למסלול וממש בכניסה לו. . ימים 9-11 ריו במבה 👒: נעצרנו בה על מנת לקנות גז, וכביסות.. ונשארנו בה קצת יותר מהמתוכנן ונחשפנו לעושר התרבותי העשיר של אקוודור. מדובר בעיר חמודה אשר משלבת בה מין תרבות המודרנית מחד ועם לבוש מסורתי ומיוחד מאידך. נהנו להסתובב בעיר, להתרשם מהבנייה, מהאנדרטאות וכמובן מהברים והמסעדות המגוונות. . ימים 12-13 מסלול האינקה: 🗿 מסלול בין יומיים שמתחיל בעיירה ששמה Achupallas - ומסתיים בעיירה Ingapirca. לעיר הראשונה צריך להגיע עם אוטובוס ל-la moya ומשם עם מונית ליעד. בעיירה יש הוסטל אחד ומספר חנויות ומסעדות. הטרק חמוד מאוד, הרעיון מאחוריו הוא שבעצם הולכים בשביל עתיק ששירת בעבר את ממלכת האינקה. השביל מסתיים בעיירה אינגפירקה בה ניתן לראות אתר עתיקות של ממלכת האינקה בליווי מדריך באנגלית במחיר מצחיק (2$). השביל עצמו יפה ועובר בין מספר לגונות כל זמן שאתה מוקף הרים גבוהים ומרשימים. בשביל ניתן לראות בצד הדרך את סימני הדרך שעשו האינקה על ידי חציבה באבן ואף להתרשם ממחסן מזון עתיק. . ימים 14-15 קוונקה 🏛️: העיר השלישית בגודלה במדינה. מגניבה בטירוף. מבנים עתיקים, קטדרלות ענק, והכל עם הנוף ההררי של אקוודור. בעיר ישנו בהוסטל la cigale - https://bit.ly/3wo8Xbz. הלכנו דווקא אליו בגלל האווירה היחסית צעירה שהבנו שיש בו. מיקומו אחלה, אין מטבח ועל אף האווירה הצעירה אין בו ממש ישיבות והיכרות עם אנשים. בעיר עשינו סיבוב להתרשם מהקתדרלות, שוק הפרחים, ביקרנו בתצפית שבהחלט נחמדה ובילינו ליד אחד הנחלים שזורמים בשולי העיר. . ימים 16-18 - cajas: 🏕️ מדובר בפארק לאומי יפייפה שאפשר לבלות בו זמן אינסופי ולא לראות בו הכל. הגענו אליו בעזרת מונית מקוואנקה שעלתה 10$. יש אינסוף נקודות כניסה לפארק, ובמוסדרות מבינהן צריך לשלם 4$ ללילה לבן אדם בהתאם לכמות הזמן שמתכננים לבלות בפארק. בכניסה מקבלים מפה ואיתה ניתן לנווט- כמובן שגם אפליקציות הניווט ממש עושות את העבודה. הפארק אינו מורכב ממסלול אחד, אלא מרבים ואתה בעצם יכול לבנות לעצמך את המסלול. נהננו מאוד מהפארק. ראינו עשרות לגונות ענקיות בכל מקום. בנקודה אחת אפילו ראינו שיירה של למות משוטטות בטבע. הפארק באמת מאוד מיוחד ואפשר לבלות בו זמן רב. כמובן שיש להיערך בהתאם מכיוון שבפנים אין שום דרך להצטייד מחדש. אנחנו מצאנו לנכון לטייל שם שלושה ימים, ולמעט סופת גשמים שהרטיבה אותנו עד לשד עצמותינו הוא היה חוויה מדהימה (ואולי גם הסופה 🤧😉). . ימים 19- 28 אמזונס 🐟 לאמזונס הגענו מקוואנקה בעזרת אוטובוס לילה. אוטובוסי הלילה הם מאוד נוחים ונעימים ומאפשרים למטיילים הנחושים לחסוך זמן רב! את האמזונס התחלנו בעיר קוקה. עיר יחסית גדולה ונוחה שנמצאת ממש עמוק בתוך היערות. העיר מהווה נקודת פתיחה לאפשרויות טיול רבות באיזור, דרך אוטובוסים או שייט בנהר Rio Napo ולכן מומלץ להתחיל ממנה. בעיר קיימות סוכנויות טיולים רבות, אך יש לקחת בחשבון שמחירן גבוה יחסית 430$ בערך לטיולים מאורגנים של 4 ימים, כאשר רבים מהאטרקציות ניתן לעשות במחירים נמוכים ובהרבה ועל הדרך לעשות זאת אפרט בהרחבה בהמשך. את האטרקציות ניתן לחלק לכאלו שבתוך שמורת ה - Yasuni וכאלה שאינן. שמורה זו היא הלב השמור של האמזונס באקוודור ולכן בהתאם כניסה אליה תמיד מורכבת יותר וככל הנראה תדרוש מדריך, בעוד ששאר המקומות, יפים ככל הנראה לא פחות לא בהכרח ידרשו זאת. אגיד שאטרקציות רבות כמו אי הקופים, ואתרים נוספים ניתן להגיע אליהם עצמאית על ידי שיחה עם ה-taxi boats. . Chakana Hostal Kultural ההוסטל בו ישנו, מיקום מעולה, ממש בסמוך לנהר. בעלים אדיבים ונחמדים. נתנו לנו שלל טיפים שממש עיצבו לנו את הטיול וקבלת ההחלטות באיזור. וויפי מעולה, חדרים פרטיים וזוגיים. המחיר הכי טוב בעיר - בערך 8$ לאדם. ללא מטבח. מרפסת לא מפוארת אבל עם נוף לנהר (וואו). . Coca Zoo מקום מהמם במרחק 10 ק"מ ממרכז העיר, אליו ניתן להגיע באוטובוס או במונית. מדובר במרכז לטיפול ושמירה בבע"ח או לפחות כך הבנו. בפנים ניתן לראות רבות מחיות האמזונס שככל הנראה רבות מהן כמו האנקונדה והפומה לא תראו בשום מקום אחר. הכניסה בחינם 😬. . Neuva Recofuerte: 🚣🏼‍♀️ כפר הגבול בין אקוודור לפה. נמצא במורד נהר ריו נאפו. ניתן להגיע אליו בעזרת שייט מהיר ב-30$ ולהגיע תוך 4.5 שעות. או על ידי התחבורה הציבורית בזמן משוער של 8 שעות. כרטיסים ניתן לקנות בנמל, מחירים 30$ ו18$ בהתאם. כמו כן רוב ההסעות הן יום כן יום לא, אז יש לקחת את זה בחשבון. ניתן להתרשם מהנוף בדרך, לקרוא והכל. הסירה בסך הכל נוחה, בנוסף יש עצירה באמצע הדרך לארוחת צהריים. העיירה עצמה חמודה מאוד וקטנה. קיימים מספר הוסטלים במחיר ממוצע של 10$ ללילה. בעיר יש מספר מדריכים - ההמלצה שלנו היא Louis Ramos. יש שני סיורי יום מומלצים שניתן להגיע אליהן מהכפר הזה: Laguna Jatuncocha לגונת גן עדן, עשירה בחיות בר ונוף עוצר נשימה. ללגונה מגיעים בעזרת קנו ויש כמה נקודות בהן עוצרים לטובת הליכה והתרשמות מהטבע. בסיור זה הזדמן לנו לפגוש שמאן מקומי שהציג לנו מעט מחוכמת המרפא שלו וכמה פירות אקזוטיים שטרם ראינו. Cocaya 🐬 מדובר במעין מזח כשעתיים שייט לכיוון פרו. מזח זה אשר רחוק מכל ציוויליזציה מהווה בית גידול לקבוצה של מספר דולפיני נהרות. המפגש הייחודי של מי הנהר האדמדמים באיזור זה יחד עם צבעם הטבעי של הדולפינים מייצר מחזה מרהיב של דולפינים ורודים אשר שוחים במים ומשעשעים את עצמם. בנוסף ניתן לבקש מהמדריך לקחת אתכם לסיור קצר בג'ונגל של איזור זה וכך להתרשם מיער האבות המפואר. שני סיורי היום עולים בערך 40$ +- לאדם, אם מתבצעים מכפר זה, מחיר שאינו דומה למחיר שתקבלו לאטרקציה כמעט זהה שתוזמן בקוקה. . מפגש עם אינדיאנים וטיול בג'ונגל בעקבות עצה של בעל ההוסטל שלנו ושיטוט קצר בעיירה קוקה, הזדמן לנו להכיר שני אינדיאנים שמארגנים סיורים עצמאים במחיר של 20$ ליומיים טיול. הטיול אותו חווינו איתם הוא חוויה יוצאת דופן ומעט אתגרית שנותנת לך את כל היופי והקושי של האמזונס ישר בפנים. לאחר קניית אוכל ליומיים ובדיקה שהאוהל שלנו בסדר, לקחנו אוטובוס לאיזור הטיול המיועד, יצאנו עם זוג המקומיים ליומיים במעמקי הג'ונגלים. מצויידים במצ'טה ורובה חצים עתיק הראו לנו המקומיים מפל קסום עמוק בתוך היערות, שוטטנו במטרה לזהות קופים ותוקנים. חווינו איתם ארוחה מסורתית בסגנון בישול מקומי כאשר הארוחה מוגשת בעלה ענק אשר נקטף במקום. חיי הג׳ונגל אינם רק יפים. המעוניינים בחוויה מסוג זה צריכים לקחת בחשבון את היתושים הרבים, את הנמלים וחוסר הנוחות הכרוכים בחוויה שכזו. בדרך חזרה מהג'ונגל עצרנו בבקתה של אחד המדריכים לצפייה בריקודים המסורתיים. חמש מבנות הכפר בגילאים שונים עטו את לבושם המסורתי ובהתלהבות הציגו לתיירים הסקרנים את המסורת שלהם. ניכר היה שזמן רב לא הגיעו תיירים לפנינו. כל הסיורים שתיארתי להלן היו על ידי מדריכים מקומיים דוברי ספרדית. ככל הנראה זו גם הסיבה למחירים השונים כל כך. אמליץ למי שצריך מדריך דובר אנגלית לא למהר ולהיזרק למקומות אותם ציינתי לפני שווידא מראש/תיאם עם מדריך דובר אנגלית. מדריכים דוברי אנגלית יכולים להגיע למקומות אלה, אך הם אינם נמצאים שם דרך קבע. כמו כן יש עוד שפע של אטרקציות ואפשרויות רבות, כתבתי במסמך זה רק את מה שביצענו באופן אישי 😉 . ימים 29-34 אוטובלו👘👒: היעד האחרון שלנו באקוודור. מדובר בעיר חמודה הממוקמת כשעתיים צפונית מקיטו, הבירה. העיירה מפורסמת בעיקר בשל האותנטיות והתרבות שמאפיינות אותה. רוב תושבי העיר לבושים ביום יום בגדים מיוחדים - הגברים עם שיער ארוך וקוקו בשיער לבושים בגדים לבנים. בעוד הנשים עם חולצה לבנה בדרך כלל ושמלה צבעונית. העיר אשר נמצאת באיזור הררי יפיפה מאפשרת לצאת לשלל טיולי יום: לגונה סאו פאולו ניתן להשכיר סירת פדלים ולדווש עם הציפורים הרבות (5$ לארבעים דקות). Waterfall Peguche, Otavalo מקום חמוד מאוד הכולל מפל יפה ובריכת שכשוך, מתאים לביצוע של מספר שעות בודדות ואולי פיקניק במתחם. המחיר הוא כחצי דולר עבור כניסה. . Laguna Cuicocha לגונה יפיפה ממוקמת 40 דק' נסיעה במונית מהעיר - מחיר נסיעה 10$ לכיוון. הכניסה למתחם היא חינמית. מדובר בלגונה יפה אשר כלואים בתוכה שני איים. ניתן לקחת שייט ולשוטט בתוך הלגונה או לצאת לטיול יום של 4 שעות סביב הלגונה ולהתרשם מהסביבה היפה. . Plaza de Ponchos שוק אינדיאני ועבור רבים הסיבה המרכזית להגיע לאוטובלו. שוק שפתוח בשגרה כל ימות השבוע, אך גם בזמנים אלו הוא פועל בתפוקה כמעט מלאה. בשוק ניתן לקנות בגדים, ציוד לבית, פרטי אומנות ותכשיטים רבים. כל הפריטים מיוחדים מאוד, זולים מאוד ובאיכות גבוהה יחסית. טיפ חשוב - להתמקח, המחירים יכולים לרדת בחצי אם רק ברורים מספיק עם המחיר אותו מוכנים לשלם. . לינה אנחנו ישנו בהוסטל שנקרא Flying Donkey https://bit.ly/3wbmlAV בבוקינג בעל ההוסטל נקרא פטריציו - אדם אדיב ועם לב גדול - בישל איתנו, נתן לנו שלל טיפים ועזר לנו בכל מה שהיינו צריכים. הבטחתי לו שמלא ישראלים יבואו, אז תבואו! בחור מהמם 😅 להוסטל חדרים פרטיים ואפשרות למקלחת פרטית או משותפות ומרפסת מהממת עם הנוף של העיר הכלואה בנוף ההררי של האיזור. . מדינה אחת, חודש וקצת.. נאמר שלא היינו בהרי הגעש צ'ימבורסו, וקוטופקסי אשר מומלצים מאוד וגם בלגונת קילוטואה שנחשבת ליעד מאוד תיירותי. אז אומר שכן שווה להכיר ולקחת אותן בחשבון.