😍😍😍 קובה אהובתי 😍😍😍

1. דבר ראשון ולפני הכל- לפני הטיסה ממליצה לקרוא המון, להבין לאיזה מקום אתם נכנסים כדי לא לחטוף שוק, לכתוב כתובות של קאסות ופשוט הכל!!!! קובה צריכה תכנון כי היא שונה יותר מכל מקום בעולם הזה והחיים שם הם לא כמו שאנחנו מכירים ומבינים (ותאמינו לי שהייתי בהמון מקומות בדרום ומרכז אמריקה וזה פשוט אחר). 2. ויזה- כדי להיכנס לקובה צריך ויזה, לא בעיה להוציא אותה, אבל צריך. אם אתם מגיעים ממדינות אחרות (אנחנו נכנסנו אחרי מקסיקו) אפשר להוציא במשרדי החברה בה קניתם את הכרטיסים. אנחנו הזמנו דרך האתר הרישמי של interjet- שהם אחלה , והוצאנו ויזה דרכם בשדה תעופה כשנחתנו במקסיקו (לא ביום של הטיסה לקובה!! בכללי עדיף להוציא לפחות כמה ימים לפני אבל זה לא מאוד קריטי). עלה לנו 100 פזו לאחת. יש משרדים בשדה תעופה של קנקון ומקסיקו סיטי, בקנקון עצמה ופלאייה דל כרמן. אם היעד הראשון בטיול שלכם הוא קובה- צריך להוציא ויזה מהארץ, זה יותר יקר אבל אין ברירה. חיפוש קטן בגוגל יסביר לכם את התהליך, הוא אמור להיות פשוט למדי. קחו בחשבון שאחרי שנחתתם ועברתם בידוק בטחוני צריך לקחת מעמדת השיקוף דף כחול כזה שצריך למלא רק את החלק העליון (שבאתם לקובה לטיול ולא עסקים ולא באתם עם סכומי עתק וכו'), בלי הדף לא יתנו לכם לצאת מהשדה תעופה. אגב, שמעתי המון סיפורים של תיירים שעיכבו אותם בשדה תעופה כשנחתו בקובה בין שעה ל4 שעות! קחו בחשבון שזה יכול לקרות ותהיו סבלניים. 3. תבואו לקובה מוכנים. המושג "סופרמרקט" כמו שאנחנו מכירים פשוט לא קיים שם!!!!! אל תצפו שאם משהו ייגמר לכם יהיה איפה לקנות! לא סבונים, מוצרי הגיינה, חטיפים וכו וכו.. פשוט כלום. תביאו הכל ומספיק. כנ"ל לגבי תרופות וכו'. 4. האוכל בקובה (לטעמי) הוא לא בדיוק חוויה קולינרית ואפילו פחות מבינוני... כשומרות כשרות שלא אוכלת בשר בחו"ל היינו די אובדות עצות (מה שכן, אומרים שהבשר שם טעים). פיצה זה לא פיצה, חוץ מוראדרו לא מצאנו אפילו צ׳יפס או מקום לקנות פירות!!! מציעה לכם בלי קשר לכשרות להצטייד בחטיפי אנרגיה וממתקים, כמו כן קרקרים שימורים ועוד. פשוט אין שם כלום!!!!!! 5. אינטרנט: גם זה קצת מסובך. זה שאתם קונים סים לא אומר שיהיה לכם אינטרנט. ניתן לקנות כרטיס של חברת אסטקה- יש כרטיס לשעה ויש ל5 שעות. ניתן לקנות בשדה תעופה ויש סניפים שלהם פזורים ברחבי הארץ- זו ממש לא בעיה להשיג. כל שעה זה קוק (קוק זה הכסף של התיירים והוא שווה כיום ל 1.12 אירו). אחרי שקונים סים מגרדים (בעדינות!!!!) את הקוד והסיסמה. ניתן להתחבר לאינטרנט רק במקומות ספציפיים- כיכרות מרכזיים וכו, גם לחלק מהקאסות יש גישה. שתגיעו למקום מרכזי שמפוצץ באנשים עם טלפון תבינו ששם יש אינטרנט. צריך לקחת בחשבון שגם הוא איטי ולכן שליחת תמונות/להתחיל לחקור וכו זה דיי בעייתי ולכן תערכו לכך מראש. אגב- כל אתרי התיירות סטייל בוקינג, טריפ אדווייסר וכו' חסומים לגלישה מקובה, כך שזו עוד סיבה להכין הכל מראש!. אם תרצו תוך כדי שהייה לסגור מלון תצטרכו לבקש ממישהו בארץ/ארץ אחרת לעשות זאת. 6. אף אחד לא באמת יכול להמליץ לכם לאן ללכת וכמה זמן להיות בכל מקום, זה לגמרי אינדיבידואלי! ואתם לעולם לא תדעו במה תתאהבו עד שתגיעו לשם! לכן ממליצה להיות גמישים בתכנון הטיול. 7. יש 3 דרכים בהן ניתן להתנייד בקובה: אוטובוסים (רק של חברת viazul), קולקטיבו (שזה בעצם מוניות של 4-8 אנשים שאתם חולקים עם עוד אנשים) או מונית פרטית. אם תרצו להתנייד באוטובוס יש לקנות כרטיסים לפחות 3 שבועות מראש דרך האינטרנט- כי הסיכוי למצוא כרטיסים לאותו שבוע שאתם נמצאים בו הוא אפסי. מה שכן, קולקטיבו ומוניות ניתן לסגור אפילו באותו היום... 8. בקובה בקושי יודעים אנגלית לכן ממליצה ללמוד מראש מילים בסיסיות בספרדית לצורך הבנה- שירותים, כמה זה?, כיוונים וכו. 9. מאוד קשה להתמקח לגבי מחירים! הכל כולל ה-כ-ל שייך למדינה!! מה שהם יורידו לכם ברוב המקרים יירד מהם! הם מאוד מסכנים שם ומאוד עניים ופשוט חבל שבשביל 4-20 שקלים נהרוס להם את הפרנסה. קחו זאת בהבנה 😊 9. המחיר בקאסות הולך לפי חדר ולא מספר אנשים!!! כך שאם יש מקום ל 5 או 6 המחיר אותו דבר. ארוחת בוקר עולה בכל מקום 5 קוק לאדם וכוללת בדר"כ מיץ, קפה, לחם, חמאה וריבה, ביצים ופירות. 10. בכל מקום שביקשנו קפה קיבלנו קפה מפוצץ קינמון בקטע רע ומלא קצף. כדאי לבקש סין אספומה-sin espuma שזה בלי קצף, וסין קנלה-sin canela שזה בלי קינמון. 11. קראתי הרבה שנהוג להשאיר לבעלי הקאסה מתנות, חשבתי שזה שטויות אבל בסוף נתנו דברים שנשארו לנו והם ממש התרגשו!! קפה שחור עלית, תרופות, לק וגומיות שלא השתמשנו בהן וכו'... בשבילם זה הרבה. ממליצה להביא מהארץ משהו קטן עבורם- זה עושה טוב על הלב! 12. לפעמים בקאסות לא היה זרם מים במקלחת אבל גילינו שהדוש פשוט סתום ופירקנו את הראש שלו.. ואז היה סבבה😂 כדאי שתזכרו זאת😂 13. 💸 הכי בטוח לפרוט כסף בשדה תעופה! לא למשוך מכספומט ולא לעשות צ׳יינג׳ (קמביו) בשום מקום!!! יש עמדה ממש מחוץ לשדה תעופה. אפשר גם אירו וגם פזו מקסיקני. אפשר גם דולר אבל פחות מומלץ! כולם טוענים שהולך בין 100-150 אירו *לזוג* ליום. לנו יצא פחות, אבל כדאי לפרוט יותר ומקסימום ביום של הטיסה חזור לפרוט שם בחזרה. תפרטו 150 ליום. 💸 14. אם אתם באים ממקום אחר בדרום/מרכז אמריקה תביאו אתכם ספריי off נגד יתושים. זה לא קיים בקובה ויש שם יותר מעופפים ממקסיקו! וכמובן גם פנסטיל לעקיצות. *אין טעם להביא ספריי דוחה יתושים מישראל, זה לא יעזור ליתושים שם! רק מוצרים מקומיים כמו Off. 15. בקובה ממש אוהבים יהודים מישראל ברמה שלא ראיתי לפני כן באף מקום בעולם! כל פעם שאלו אותנו מאיפה אנחנו, ושסיפרנו תמיד היו תגובות כמו "אלוהים אוהב הכי הרבה את היהודים מישראל", "אתם העם המבורך" וכו' וכו'. זה היה ממש נעים לשמוע, ואפילו הכרנו בחור נוצרי שפשוט יודע את כל סיפורי התנ"ך שלנו, שאפילו אני לא הכרתי חלק כמו על עמוס, יהונתן ודוד, ארבעת האמהות וכו' וכו', והמסך שלו בטלפון זה דגל ישראל! הוא לא דיבר על ישו וכאלו, פשוט ממש על היהודים והישראלים - זו הייתה הפתעה נעימה ומרתקת! 16. הכבישים ברחוב והמדרכות בקובה לא סלולים כמו אצלנו, והרצפה היא מלאת אבנים כמו פעם. ממליצה להביא סנדלים סטייל "שורש"- זה יישפר לכם את איכות ההליכה וההנאה ממנה משמעותית. אפשר גם נעלי ספורט, אבל חם ולח ממש בקובה ולנו זה היה בלתי נסבל. * * * התחלנו את הטיול בהוואנה. סגרנו קאסה 3 שבועות מראש דרך המייל בשכונה שנקראת הוואנה ויאחה. הסתבר בסוף שהכתובת היא ממש ממש ממש בתוך מרכז העניינים! לא היינו צריכות מונית אפילו פעם אחת! הרחוב נקרא אוראלי. הכרנו אנשים שישנו בשכונת הוואנה סנטרו- צריך לומר דבר שמעולם לא ראיתי שכתוב: זה שלשכונה קוראים סנטרו זה לא אומר שזה באמת במרכז הוואנה. זה שם רנדומלי. לדעתי לישון בהוואנה ויאחה היה טוב יותר מהבחינה שבאמת זה חסך לנו המון והיינו במרכז של הכל. היינו שעה בסנטרו וזה הספיק לנו ולכן לא ראינו צורך לישון שם. הוואנה פשוט קסומה. בכל פינה תשמעו צלילי סלסה שהגוף פשוט רוקד גם בלי לשים לב! אנשים שמחים, אחלה פינה קולדה! יש משהו כובש ביופי שלה למרות שהיא הרוסה, יש ביוב ברחוב ואולי קצת אפרורית- ועדיין היא קסומה. # קובה היא מדינה חמה במשך כל השנה (ואפילו חמה מאוד) אבל לפעמים יש גשם, לכן ממליצה להצטייד מהארץ במטרייה קטנה מתקפלת לשעות הערב (לא ראיתי מקום שבו ניתן לקנות). # האמת שחיי הלילה בהוואנה לא סוערים ומסתיימים בערך בשעה 21 - לפחות באזור שאנחנו היינו. # באחד הימים השכרנו את הרכב הישן למסלול של שעה, עלה לנו 37 קוק - לא יודעת אם זה יקר או זול אבל היה כתוב 50 וזה מה שהצלחנו להוריד.. הלכנו לכיכר המרכזית ופשוט סגרנו שם. לדעתי לא צריך יותר משעה (יש אפשרות לשעתיים ושלוש). הנהג היה מקסים, שם לנו מוזיקה, עצר לנו שנצטלם והסביר לנו על כל מקום. היה ממש כיף! הקפנו את כל הדברים המרכזיים בעיר- הטיילת, כיכר המהפכה ועוד ועוד. # את המזכרות קנינו בהוואנה, עשינו סקר שוק והמחירים פחות או יותר אותו דבר אבל בחלק מהמקומות מוכרים למשל 5 מגנטים ב8 ובחלק 8 ב10.. פשוט תעברו ותסתכלו. # סיגרים מומלץ לקנות רק בחנויות מסודרות ומורשות!!!! הבנו מבעלי הקאסה שלנו שלפעמים דורשים בשדה תעופה קבלות להראות שקניתם ממקום מסודר ולא סתם באיזה מקום, ואם אין אפשר להסתבך.. אמנם זה קצת יותר יקר אבל לדעתנו לא שווה לקחת את הסיכון. גם רום של "הוואנה קלאב" מאוד משתלם לקנות בקובה- עולה שם בערך 8 קוק לבקבוק היקר יותר שבארץ עולה קרוב ל200 שח! # כולם דיברו על קאסה דה צ׳וקולטה- בית השוקולד. פתוח מ10 עד 4 וחצי. חיכינו להתפעל ובסוף זו חנות קטנה עם 5 סוגי שוקולד שבעצם נראים כמו הערכות להכנת שוקולד של הילדים ועשויים מצימקאו- פשוט בדיחה ומיותר לגמרי. ממול יש את ה"מסעדה" שמגישה רק שוקו קר. (כבר ציינתי שקובה שונה יותר מכל מקום בעולם..), שוקו שהיה בינוני מינוס. # היינו בהוואנה 2 לילות (כולל הלילה שהגענו מהארץ) ועוד הלילה האחרון לפני הטיסה לארץ. האמת שהבאנו 2 מזוודות אבל לקובה יכולנו להסתדר עם אחת אז שילמנו לבעל ההוסטל את הלילה האחרון מראש והוא שמר לנו כל השבוע את המזוודות בקאסה של חברים, כי אצלו לא היה מקום (כותבת עליהם בהמשך) כך שזה היה ממש אחלה. הטיסה הייתה ב8 בערב ואמנם היינו צריכות לפנות את החדר בבוקר אבל נתנו לנו להישאר עד 16 כדי שנוכל להתקלח וכו'. מהאוונה נסענו לטרינידד. נסיעה של כ5 שעות בקולקטיבו, עלה 30 קוק לאחת, הזמנו דרך הקאסה וקיבלנו רכב ממש חדש ונוח!!! (מהקאסה הראשונה שהיינו לא האחרונה המושלמת). # בטרינידד ישנו במקום יקר מהממוצע (שהוא 20-25 קוק לחדר) אבל- וזה אבל חשוב!!!! זה לא היה בדיוק קאסה, יותר לכיוון מלונית. מאוד מסודר, נקי ומרווח. עלה 35 לחדר ועוד 5 לארוחת בוקר- יקר, אבל ראינו כמה בתים והעדפנו לשלם קצת יותר. מצרפת גם את כרטיס הביקור שלהם לפוסט. מה שכן, אני לא ממליצה לסגור עם בעל הקאסה שום דבר! לא מוניות ולא טיולים, האנשים שהוא עובד עימם עושקים ממש, ברמה שרצו 25 קוק לאדם לטיול עם הסוסים!!!!! # יצאנו לטיול סוסים שעובר בג׳ונגל ומסתיים במפל קטן וחמוד. עלה לנו 8 קוק, עם אדם צעיר ומקסים בשם רוסלאן שנמצא מול מסעדת הטברנה. המספר שלו לווצאפ זה +53 5 6241452 חשוב לי לציין שממש קשה לי אטרקציות שידועות כמתעללות בבעלי חיים כמו דולפינים וכו', וממש בדקתי את העניין והלכתי לראות את הסוסים לפני והם מטופחים, נחים בטיול ומתייחסים אליהם בכבוד, כך שמהבחינה הזו אין בעיה. # אכלנו במסעדת הטברנה שהייתה אחלה (יחסית לקובה). אפילו היה קוקה קולה אמיתי כך שזה היה שוס, והשוקו חם שלהם היה טעים על אמת!!!! # בערב יצאנו לקאסה דה מוזיקה- פאב נחמד עם הופעות שמזכירות קצת צוות הווי ובידור באילת, אבל כולם שם, זה בכיכר המרכזית ואפילו יש שם אחלה אינטרנט 😁. כניסה עולה 1 קוק. # היינו בטרינידד יומיים, ומיצינו. העיירה מקסימה ויפה ממש אבל מבחינתנו זה מיצה. הרבה כתבו על טרינידד בהתפעלות ואנחנו ספציפית פחות הבנו על מה המהומה... יפה, צבעונית ותו לא. # הרבה כותבים שקובה בטוחה מאלימות, פשע וכו- אבל זה התברר כלא נכון. בטרינידד הרגשנו קצת מבטים עויינים, בלילה לא היה נעים להסתובב ממש לבד (הייתי עם אמא שלי), ואפילו זוג אחים ישראלים שפגשנו אמרו שלילה לפני מקומי ממש הטריד תיירת צרפתייה ברמה שנגע לה בחזה והם ממש הגנו עליה ועזרו לה! מטרינידד נסענו לוראדרו. וואו, וראדרו!!!!!!!!! 😍😍😍 תחילה אציין שוראדרו לא דומה לשום מקום אחר בקובה! היא מאוד תיירותית, יש אוכל שלא קיים בשום מקום אחר, יודעים שם אנגלית טוב, יש אינטרנט טוב, מלונות מדהימים. המלונות נמצאים על רצועת חוף מרהיבה ביופייה, מים ששום מצלמה לא תצליח להעביר את הצבע, אין גלים, אין אצות. פשוט שלמות! חופש של ממש!!! 🌴🌞💃 # הנסיעה הייתה כמעט 3 שעות ועלתה לנו 20 קוק לאחת בקולקטיבו של 4! השגנו מחיר דרך אדם חמוד שנמצא מול ה"סופרמרקט" הגדול בטרינידד (האמת ששם מצאנו שמפו ואפילו חטיף שזה היה שוק. המושג גדול כמובן שזה יחסי למושגי קובה). # בעל הקאסה בטרינידד דיבר עם חברים שלו שיש להם קאסה בוראדרו ב-25 קוק 2 בלוקים מהים. כשהגענו התברר שזה לפחות 25 דק הליכה והעדפנו לוותר. אמרנו לנהג שפשוט יוריד אותנו באזור המלונות ואנחנו נסתדר. הגענו למלון בשם Starfish Cuatro Palmas Varadero. מלון הכל כלול שנמצא על חוף פשוט מרהיב!!! יש דוכן בתוך המלון עם דילים, והשגנו הכל כלול ב44 קוק לאדם ללילה. אממה- יש קאץ'! מסתבר שהמלון מחולק לכמה בניינים שנמצאים ממש מעבר לכביש (נשבעת). החדרים שם לא הכי להיט ובגלל זה משלמים בהתאם. (לא להיט בהשוואה למלון ולא בהשוואה לקאסה!). עדיין לדעתנו זה היה שווה את המחיר ולא ראינו צורך להיות בחדר חוץ מבשינה עצמה. # צריך לקחת בחשבון שהכל כלול בוראדרו לא דומה בשום אופן למלון הכל כלול בקנקון, מקסיקו. יותר מזכיר את הכל כלול בארץ באילת. # יש חיי לילה בוראדרו שפשוט לא יצאנו אליהם וגילינו עליהם בדיעבד. מה שכן, בערב במלון יש הופעה של להקת מוזיקה מטריפה ועוד מופע של צוות הבידור של המלון, שלמרות התלבושות משנת טרפפו היה מדהים בקטע שלא ציפינו לו!! היה פשוט חלום לסיים שם טיול של חודש. # יש בחור קובני בשם פרפקטו שישראלים המליצו עליו לגבי סגירת מלונות שווים במחירים טובים בוראדרו. אנחנו לא סגרנו דרכו (ידענו רק בדיעבד) אבל אולי כדאי לנסות. מדברים איתו במייל בספרדית או אנגלית וצריך לציין שאתם ישראלים: ‏‪eludisgrinan@gmail.com‬‏ מוראדרו חזרנו להאוונה. יצאנו במונית ספיישל מחוץ למלון שהצלחנו להוריד ל70 לשתינו (במקום 80). העדפנו לקחת מונית ספיישל כי גם אחרי הצ׳ק אווט אפשר להישאר במלון עד מתי שרוצים (כולל האוכל והשתייה והכל) ורצינו להנות עוד קצת, והבנו שהקולקטיבו יוצאים רק בבקרים. הנסיעה הייתה מאוד קלה ולקחה כשעתיים. בהאוונה, בעל הדירה אמר שאין לו מקום בקאסה שלו אבל בקאסה שמעליו, של מארי ומריבל, כן יש ושנלך לשם (ממש באותו בלוק). האמת שהגענו לקאסה פשוט מהממת, חדשה ונקייה!!!!! מריבל פשוט קסם! יפה מבחוץ ומבפנים!!! בארוחת בוקר היא פינקה אותנו גם בטוסט שהיה מרגש ממש😅. היא נקייה בטירוף ונעימה (יש אחלה אינטרנט) ופשוט הצטערנו שלא ידענו עליה מהתחלה. ממליצה עליה בחום. בעלה עבד עם יהודים, הם מאוד אוהבים ישראלים ואפילו ידעו על חלק מהמנהגים שלנו (כמו לצום בכיפור ועניין הכשרות). מומלץ מומלץ מומלץ! # הנסיעה מהאוונה ויאחה לשדה תעופה במונית ספיישל הייתה בערך 40 דק ועלתה 25 קוק. שימו לב באיזה טרמינל הטיסה!!! שלנו היה בטרמינל 2 והנהג הוריד אותנו בטרמינל אחר ונאלצנו לשלם עוד 5 קוק לטרמינל הנכון.