קרטרה אוסטראל צילה

רחל, 09.10.2018 26

הקרטרה אוסטראל הוא כביש ארוך ויפיפה בפטגוניה שבצד הצ'יליאני (כביש 7). את הדרך ניתן לעשות בדרכים שונות (רכב, ואן, טרמפים) בהתאם להעדפות, לתקציב ולזמן שיש ברשותכם. היתרון ברכב לעומת הטרמפים ממה שאנחנו הבנו, הוא היכולת לרדת מהכביש, לחקור, לעצור ובעיקר לשלוט במסלול שלנו. להרבה מאוד פארקים יהיה קשה להגיע/לצאת בטרמפ ושעות יקרות מהמסע יושקעו בהמתנה. אין ספק שהמסע בטרמפים מספק חוויה הרפתקנית מסוג אחר אך עליה לצערי לא אוכל להרחיב מנסיוני... אנחנו בחרנו ברכב ממגבלת זמן ויצאנו מרוצים מאןד מההחלטה. 🚘טיפים לגבי הרכב🚘 *נקודות להשוואה -סוג הרכב - ידני/הילוכים, שנה, מספיק מקום למוצילות ולאנשים (מבלים שעות רבות ברכב) -ביטוח + ביטוח משלים (האם כולל שמשות, גרר, החלפת רכב, כיסוי לטוטאל לוס). לבדוק מה גובה ההשתתפות העצמית -כמה נהגים -קילומטרז' - מוגבל או לא -לוודא ולזכור מה סוג הדלק, לחץ הגלגלים (הכי טוב שיהיה ספרון רכב) -מסמכים למעבר בין המדינות (שילמנו תוספת של 50 דולר) *אנחנו שילמנו 95 דולר ליום + 15 דולר ביטוח משלים (10 ימים) לרכב רנו דסטר 2018. חשוב לציין שזה מחיר אוף סיזן ולכן עכשיו המחירים גבוהים ב 20-30 דולר ליום. שכרנו והחזרנו לברילוצה (אופציה נוספת הייתה לשלם קנס בסך 2500 דולר) *הרכבים לפי החוק לא אמורים לעלות על 3 שנים. *לצלם כל פגם קטן של הרכב ולהוסיף את זה בחוזה ביום החתימה (לבדוק מגבים). *לדאוג למיכל ספייר של דלק! (היו חילוקי דעות בקרב הכותבים) *לוודא שהגלגל הרזרווי תקין, קל וברור להחלפה (פנצ'ר כמעט מובטח) *לסמן מראש איפה יש תחנות דלק! מי שאין לו יצר הרפתקני יסתפק ברכב משפחתי. רק להזהר כיוון שיש לפעמים בורות ואבנים בדרך. הנסיעה תהיה איטית יותר. מצד שני ההשכרה עולה חצי... 🤯תכנון הטיול🤯 *לא תכננו הרבה כי המידע לא היה ממש מלא ועדכני וגם כי זה האופי שלנו ;) סימנו לעצמנו נקודות כלליות שנראו מעניינות במפה. *שכרנו את הרכב מסוכנת בשם ים שדוברת עברית שוטפת, נדיבה ונחמדה מאוד. היא נתנה לנו מפה של הכביש ועברה אתנו באופן כללי על הדרך, נקודות ההצטיידות והתדלוק. *אם אתם מתכננים לישון בקמפימג, מה שמומלץ מאוד בטבע המרהיב שמצוי כאן בשפע, רצוי להגיע עם ציוד שמותאם לקור, לרוח, לגשם ולשמש (כן כן). בבקשה אל תתקמצנו על שק שינה איכותי שיקבע האם אתם ישנים בלילה או לא והאם אתם קופאים מקור או לא - זה ממש חשוב כי קקקרררר. להביא הרבה מיכלי גז ומיכלים למים. אם אתם מתכננים לישון רק בהוסטלים כדאי שתדעו שזה סופר יקר ואם חולקים אוהל זה מכסה את עצמו בחסכון ההוסטלים במהרה. *להוריד מפות במפס מי, בגוגל, ioverland ובאתרים השונים של השמורות והפארקים. 🌈יציאה לדרך🌈 בבוקר יצאנו לדרך עם המפס מי, המפה ושרבוטי התכנונים. כדאי לתדלק לפני המעבר לצ'ילה כיוון שהדלק זול יותר בארגנטינה. 🚔מעברי גבול🚓 *לוודא שכל המסמכים נמצאים *לא מאפשרים העברה של בשר, ירקות ופירות מארגנטינה לצ'ילה. כדי לוודא את זה מפרקים לכם את התיק לגורמים. אז את האוכל לקנות כבר בצ'ילה. ⏳פירוט המסלול⌛ *כמובן שמרבית העצירות והסטיות מהדרך לא נכתבו. הקרטרה בעייני היא מסע אל הלא נודע וכל אחד יעצור במקומות שיאהב ויסתדרו לו בזמנים, בדרך ובלית ברירה ;) יום 1- יציאה לדרך, אל בולסון יער הפסלים לינה בפארק alerces. עדיין בצד הארגנטינאי. קראנו המלצות אבל הגענו מאוחר מידי ומצאנו קמפינג נחמד מאוד שהיה חינמי (נסיעה לכיוון האינפורמיישן של הפארק). ללא שירותים וברז. יש גישה לאגם. יום 2 - כיוון שהגענו מאוחר לא תפסנו את האינפורמיישן בזמן, לא היה לנו מספיק דלק לצאת ולחקור את הפארק ונאלצנו לחזור על עקבותינו ולתדלק כדי להמשיך הלאה. הגענו לפארק קואלט. אם מגיעים בזמן שהשמורה פתוחה אפשר לישון בקמפינג מסודר בפנים. אנחנו עוד לא היינו מיומנים והפארק היה סגור. ישנו בקמפימג מאולתר רומנטי ויפיפה אבל בלי מים זורמים ובעקרון גילינו למחרת שזה אסור... הזוג שהיה אתנו העדיף לישון בקבניה בכפר מתחת לפארק. המחירים מעל 100 שח ללילה לזוג בקלות. יום 3 - טיול לקרחון התלוי. משלמים בכניסה לפארק ומקבלים מידע על המסלולים שיש. עלינו לקרחון והלכנו את המסלולון שמגיע לאגם עצמו. אפשר גם לשלם שם עבור שיט או קיאק שיקח אתכם לקרחון. היער המכושף סגור! בדרך החוצה מהפארק יש מפל עם מסלול קצרצרון למפל. המשכנו משם לאגם לה טורס. יש שם קמפינג קטן מאושר לשינה אבל מי שימשיך לאורך האגם עם הכביש יגיע יבחין מימינו בירידה לחוף מ ד ה י ם וקמפימג לא מאושר לשינה אבל מושלם לזה. בכל אופן מומלץ לעצור שם לפק"ל! המשכנו הלאה עם הכביש מאוכזבים שלא מצאנו מקום לישון על האגם. באינטנרט מתואר שיש מסלולים באזור האגם. המשכנו עם הכביש. היו מלא קאבניות בדרך שאפשר לישון בהן אבל חיפשנו קמפינג. הכביש כולו היה מגודר ולא ניתן היה להזרק על הדרך... התחלנו לפנות לפניות אקראיות מהכביש. זה לא היה פשוט. עברנו קמפינגים מלאי יתושים ועם נוף יפה אך לא מושלם עד ש... מצאנו את הקמפינג המושלם! היה סטייה מהכביש אבל היה שווה בהחלט.עלה לנו 3000 לאוהל. ללא חשמל ומים חמים אבל עם שירותים ומים זורמים ואפשרות להדלקת מדורה. לראשונה הגענו לקמפינג באור יום וגילינו כמה זה כיף פשוט להנות מהמקום היפיפה. המסקנות ממשיכות להגיע ומסתבר שכדאי מאוד לסטות מהכביש הראשי ולגלות מקומות מרהיבים נוספים. יום 4 - השכמה במקום מושלם, פליאה, השתוממות והדהמות וממשיכים בדרך. המשכנו לקוויקה, העיר הגדולה שיש בקרטרה. בכניסה לעיר יש את השמורה של קווחה בה יש מסלול שניתן לעשות עם הרכב בין אגמים שונים, אפשרות למסלול יומי של כמה שעות טובות או מסלול קצר ומעגלי ללגונה ורדה. הלכנו את המסלול הקצר שהיה מלא בעצים מחטניים שונים ומשונים, קצת מרגישים בארץ עם הפריחה היפה וקצת בתוך יער מהאגדות. מלא סוגים של גזעים ענפים אצטרובלים ונחת. הלגונה הייתה מרגיעה ומשם המשכנו לעיר. יש קמפינג בפארק ויש גם קאבאניות מדהימות פסטורליות ורומנטיות בכניסה (לא היה לתקציבנו...). בעיר ישנו בהוסטל בשם "אוסטראל הוסטל" שהיה חביב ועלה 120 שח ללילה לחדר זוגי. זו ההזדמנות לנצל את הוי פי שלא היה לנו כמה ימים, להשלים מפות, מוסיקה ומידע לדרך. בקוויקה יש סופר גדול, מסעדות, בירה מקומית, דלק (!) ואינפורמיישן. מקוויקה עד לריו טרנקילו אין תח יום 5 - יציאה לדרך לכיוון סרו קסטיו. יש שם אינפורמיישן ואפשר לברר מה האפשרויות באזור. אפשר לעשות מסלול (ששמענו שהוא מדהים!) של יום למגזימים/יומיים ליתר ללגונה. את המפה למסלול מצאנו רק בריו טרנקילו (כמה ימים אחרי) אבל בטח אפשר לבקש אותו באינפורמיישן. בסרו קסטיו ניתן לקפוץ למסלול פשוט וחביב לביקור בקיר גרפיטי בן 3000 שנה ( Paredon de las Manos de Cerro Castillo). מתאים בעיקר למי שמתרגש מהמחשבה שכבר אלפי שנים אנשים צועדים בשבילים הללו ושגם להם, כמו לנו, היה צורך להטביע את חותמם. הביקור חינמי וקצרצר. יש אפשרות של טיול לטיפוס על ההר שהוא גם יומיים (את המידע תקבלו באינפו). יש גם מסלול יומי שעובר בשמורה פרטית שיש לשלם עליה בכניסה - משהו כמו שלוש שעות לכיוון. בדיעבד גילינו שכולם נכנסים בחינם כי אין מי שיגבה את הכסף והשער פשוט פתוח. מול הכניסה לשמורה הפרטית יש קמפימג מסודר על גדת הנחל. מהצד השני של הנחל ממש מול הכניסה לשמורה מצאנו פינת חמד "פיראטית" לקמפינג המושלם עם מים זורמים, עצים, סלעים שהפכו לכסאות ושולחן ומלא מלא שקט. שמרנו על פרופיל נמוך כי לא אוהבים שלא ישנים בקמפינגים מסןדרים כך שהקמנו את האוהל רק אחרי שאכלנו והתפננו לקראת החושך. יום 6 - נסיעה לריו איבנז בדרך שטח שעוברת בלגונות ואגמים מרהיבים. הדרך אפשרית לרכב 2×4. ריו איבנז יפיפה מהמם ורגוע אבל לא הצלחנו לגלות אילו מסלולים יש שם ממש... מומלץ להזרק על החוף. מי שילך על החוף יבחין בשביל שמוביל לחוף פרטי ויפיפה וכן ניתן לעלות על הגבעה לתצפית מרהיבה. פשוט ליל ומהיר. אל תשכחו להביא מנצ'וסים לפיקניק. המשכנו משם לכיוון ריו טרנקילו מה שאומר שצריך לחזור בכביש המהיר הפעם לכיוון ריו קסטיו וחזרה והלאה בדרך. כדאי להביא איזה גלון דלק ספייר כי אין איפה לתדלק בקסטיו.מצאנו מישהי שמוכרת דלק בבקבוקים אבל לא היה את האוקטן שהיינו צריכים ושוב נהיינו לחוצים בדלק. בדרך יש תצפית למפל אבל אם תשימו לב, מאחוריכם יש גבעה קטנה שאפשר ללכת על שביל קצר שמוביל לחוף פרטי/ישיבה מתפננת על הסלע עם נוף לנהר ללא רוח (כשאנחנו היינו שם). בהחלט פינה לפק"ל. בקילומטר 36 לפני ריו טרנקילו יש ירידה מהממת שמאלה למגיעים מצפון (לא מתאים לרכב משפחתי). הדרך מובילה לחופים מרהיבים על הנחל. היינו בהיי מטורף מהמקום. אגב אפשר להמשיך לנסוע על החוף הראשון עצמו ולהגיע לחופים נוספים. ממש בכניסה לחוף מימים יש עצים ופינה מושלמת לקמפינג. היינו לחוצים על הדלק אז המשכנו לריו טרנקילו. בריו טרנקילו עברנו מספר מכובד של קמפינגים מסודרים ובסוף הגענו לאחד מ ו ש ל ם! camping rio chirifo. הוא חדש לגמרי, מטבח, וי פי, מקלחת חמה סוף סוף, חדר אוכל עם אופציה לאח למי שיש כח להדליק. מי שמתחיל מהדרום יוכל למצוא כאן למסירה מפות של הכביש, של מסלולים באזור ושל המסלול בריו קסטיו!!! חשוב כבר באותו יום שהגעתם לסגור את האטרקציות בסוכנות או בקמפינג. ליומיים הקרובים לא היה מקום להליכה על הקרחון. היציאה למערות השיש יוצאות בשמונה או בעשר בבוקר תלוי בסוכנות. טיול קצר ויפיפה! מומלץ להביא כיסוי גשם כיוון שבחזור השיט לא הכי נעים ומשפריץ מלא מים. יום 7 - מערות השיש. דלק. אוכל. ונסיעה הלאה. הגענו לפארק חינמי המהמם. נסיעה מתאימה לרכב 2×4 ויפה מאוד. בדרך ניתן לעצור למסלול מעגלי של כמה שעות (תראו מימינכם חניון וזה בטח גם מסומן במפס מי). ממשיכים הלאה. בתוך הפארק יש קמפינה מעולה עם פינת מנגל, הגנה מפני הרוח, שולחן אוכל פרטי לכל פינת קמפינג, שירותים וברזי מים, דשא ואגם מ ה מ ם. יש מסלול קצרצר של תצפיות ומסלול של כמה קילומטרים שמגיע ללגונה איזמרלדה. הגענו 500 מ' לפני הלגונה אבל הנחל זרם ולא יכולנו לעבור. תכלס אפשר להוריד נעליים ולחצות בקלות או לקבל המלצות בכניסה לפארק איך כדאי או איפה כדאי לעבור.. המסלול מישורי קליל ויפיפה. אחרי הטיול המשכנו לצילה ציקו. המרנו בסופר את הכסף הציליאני לארגנטינאי וחצינו את הגבול. 🛸מסקנות🛸 *לזרום *להנמיך צפיות כדי לקבל הנאה מושלמת. *הדרך היא העיקר! היא יפה ומאפשרת לכל אחד לעצור ולהתרגש ממה שמתאים לכל אחד ואחת. נכון להגיע לפארק או לעיירה או לכפר זה יעד, אבל הדרך היא המטרה ;) *בכל זאת לבדוק איפה יש קמפינג מראש (אבל לקחת בחשבון שהוא יכול להיות סגור או לא קיים). אנחנו טיילנו בתחילת דצמבר והרבה קמפינגים לא היו רלוונטיים כי עוד לא התחילה העונה. מצד שני, זה איפשר לנו למצוא פינות נסתרות וטבעיות לצד הנחלים והאגמים. *כלל ברזל - 20:00 עד 20:30 עוצרים לחניה לקמפינג. בדרך כלל לא עמדנו בכלל הזה, אבל כשהצלחנו זה היה הרבה יותר מספק. הכלל הזה מאפשר למצוא את הספוט המושלם ללילה כי תכלס יש עוד מספיק זמן לגמישות. בקרטרה מחשיך בסביבות 22:00. *הקמת אוהל - הסמכויות השונות אוסרות על לינת קמפינג "פיראטית" בשמורות. הם מעדיפים, ובצדק, לקבץ את כולם במקומות מסודרים עם שירותים ופח אשפה. המציאות לא תמיד מאפשרת לינה במקום מסודר ולכן כדאי לשים לב בבחירת המיקום: -לא בשטח פרטי מגודר -לא על הכביש -לא בכניסה להוסטל או לקמפינג פרטי -האם יש מקור מים זורם -האם כבר ישנו כאן לפני? *לתדלק בכל תחנת דלק אפשרית. ממילא מחזירים מיכל מלא. עדיף לא להתקע ולהיות בלחץ. הדרך מפתיעה ומלאה בפינות חמד ובשבילים קסומים. *אנחנו משכנו 140,000 פזו ציליאני לזוג וזה הספיק לכל הימים כולל דלק (חישוב לקמפינגנים ואטרקציית מערות השיש והכניסות לפארקים). *רואים מקום יפה? תעצרו!!!!!! גם אם לזמן קצר *לזרום 🔥🔥דגשים חשובים ביותר🔥🔥 כל כביש 7 מלא פארקים וטבע בתולי אינסוף ולכן *לא להשאיר אשפה בשום מקום! תביאו שקיות לאיסוף האשפה ותפנו בכפרים. גם בשמורות אין פחים הרבה פעמים. *להשתדל לא להתפנות בקמפינגים סתם בשטח (לא נעים להסתובב ולראות חרא). עדיף לחפור ולכסות ואם לא לחפור בטוח לכסות. את נייר הטואלט חובה לשים בפח!!!!!!!! בחיים לא להשאיר בשטח *לא להשתין או להתפנות ליד נחלים ומקורות מים. המים צחים צלולים ומשמשים לשתייה ואנחנו לא רוצים לזהם אותם *לא לשטוף כלים בתור המים כולל פק"ל קפה (שוב כדי לא לזהם). ההמלצה היא למלא את המים מהנחל או האגם בכלי/בקבוק ולשטוף מחוץ למים! *לא להתמקח יותר מידי, זה עלול להעליב ולעצבן אותם ובצדק. המחירים בקרטרה יקרים וזה מה יש. *תמיד להיות נחמדים לכולם, בטח שמעתם שיש לנו שם רע בצ'ילה וביבשת בכלל. אפשר גם להחמיא ולפרגן כמה יפה אצלם - זה תמיד נעים. *רוצים להאזין למוסיקה? מעולה רק אל תכפו את זה על יתר המטיילים או האנשים שישנים לצדכם בטבע. בסוף מה שמיוחד במסע הזה, זה להאזין למים הזורמים ולשקט המיוחד שלא מוצאים בכל מקום. *להתייחס בכבוד לטבע או לא לבוא!!!! *לא להדליק מדורות בשום מקום, בטח לא בשמורות ופארקים. *בבקשה בלי גרפיטי, תעשו תודה ותכתבו ביומן. *לכבד ולקבל את האנשים שיצאו אתכם למסע. מכולם יש מה ללמוד ובכל זאת מדובר בזמן קצוב ומהמם ואם הגעתם עד לפה - אני בהלם