פנטנאל - הסיפור האמיתי

shabtai, 03.12.2017 55

אני כותב כדי לעשות סדר למי שרוצה להגיע לפנטנאל ולפרט על המקום עצמו, על האפשרויות לטיול שם ועל החוויה שלי. אז הפנטנאל הוא איזור הביצות הגדול בעולם (פי 12 משטח ישראל) ונמצא בדרום מערב ברזיל ליד הגבול עם בוליביה ופרגוואי. באיזור יש מגוון מטורף של חיות: תוכים, תוקנים, תנינים, דובי נמלים, טפירים, אנקונדות, ארמדילים ויגוארים. הדרך המרכזית להגיע לפנטנל היא לקחת סיור דרך סוכנויות שממוקמות בקמפו גרנדה ולנסוע כ4 שעות עד שמגיעים לאחת החוות בחלק הדרומי של הפנטנאל, אפשר גם להגיע מקורומבה. חשוב לציין- הפנטנאל מחולק לחוות פרטיות ולמעשה כל חברה רשאית לבצע סיורים רק בשטחה ובכבישים הראשיים. לכן יש חשיבות לחווה אליה מגיעים. כמו רוב הישראלים- סגרתי סיור דרך רודריגו בחוות סנטה קלרה ושילמתי 850 ריאל (עם מוצ׳יקארד) על 4 ימים ו3 לילות. רודריגו הוא אחלה גבר, מסביר, מפרט ובא לאסוף אותי מטרמינל האוטובוסים. חוות סנטה קלרה נראית טוב, יש אפשרות לישון בקמפינג או חדרים, יש בריכה, אוכל טוב ואחלה מתקנים אבל מבחינת המטרה שלשמה הגעתי- צפייה בחיות אקזוטיות בטבע - כגודל הציפייה גודל האכזבה. ביום ההגעה לחווה לא יצאנו מאיזור הקמפינג ונאמר לנו שנתחיל מחר (על אף שהוא נספר כאחד הימים ששילמנו עליהם). למחרת התחלנו ב7:30 בבוקר ב"ספארי עם רכב"- בפועל מדובר בנסיעה על הכביש המרכזי שמחבר את החוות ולכן כמובן שלא ראינו דבר חוץ מציפורים. חזרנו לפני 11:00 ונאמר לנו שהאטרקציה הבאה- "ספארי בסירה" תתחיל רק ב15:00 והיא הייתה קצת יותר מוצלחת, ראינו קיימנים, קפיברות וקופים מרחוק. בערב עשינו שוב ספארי עם רכב עם פנס- לא ראינו כלום. למחרת בבוקר התחלנו סיור סוסים שהסתיים ב9:30 ולמרות זאת האטרקציה הבאה - דייג פיראנות התחילה שוב, רק ב15:00 בצהריים. הדייג עצמו היה חוויתי ורוב האנשים תפסו לפחות פיראנה אחת. בערב עשינו ספארי לילה עם סירה וראינו שוב קיימנים קטנים וקפיברות. למחרת לאחר ההתחננות לאחד המדריכים הוא הסכים על דעת עצמו להוציא אותנו לסיור ב4:30 בבוקר שגם הפעם- הסתיים ללא כלום. האטרקציות עצמן היו נחמדות מאוד שלעצמן אבל הרגיש שהמטרה היא לסמנב כמה שיותר אטרקציות ולא להגיע למקומות נידחים כדי לראות את החיות. חשוב לי להדגיש- כמות החיות שרואים תלויה מאוד במזל אבל ההרגשה שלי ושל שאר החברים לקבוצה (12 אנשים נוספים - חלקם החליטו לקצר את השהות) הייתה שצוות המדריכים לא עושה מספיק כדי שנהיה מרוצים. ההפסקות הארוכות בלי פעילות, הפעילויות שכוללת מנועים שעושים המון רעש, הישארות במקומות מאוד קרובים לחווה, פעילויות קצרות (כשעתיים) ובאופן כללי יחס לא מכבד לבקשות שלנו גרם לאכזבה. שוב אני אומר- לראות חיות זה עיניין של מזל אבל היה נראה שצוות החווה פשוט לא עושה מספיק כדי שבאמת נצליח. לגבי המדריכים- רודריגו (אחד אחר) היה נחמד מאוד ומאוד השתדל שנצא מרוצים אבל לא שיתף הרבה בידע הרב שיש לו. טוני- שתק כל הזמן ובאמת לא היה מועיל בשום צורה. לאחר בדיקה עם מדריך מקצועי כבר 40 שנה באיזור - מי שרוצה הרפתקה אמיתית באיזור נידח שרואים בו את כל החיות שציינתי יצטרך להגיע לחוות ריו נגרו ולהיפרד מ3,800 ריאל (אגב גם את החווה הזאת ניתן לסגור דרך רודריגו). שורה תחתונה - ממליץ על החוויה למי שעובר בסביבה בדרך לבוליביה דרך קורומבה או מי שמחכה לויזה, לא הייתי ממליץ למגיע במיוחד מרחוק כמו שאני עשיתי. והכי חשוב, תורידו את הציפיות לרמה סבירה- לא תראו את כל מה שסוכני המכירות והחיפושים באינטרנט מבטיחים לכם. הפוסט מפרט כמובן על החוויה האישית שלי בלבד שיכול להיות שהייתה חסרת מזל/הגעה בתקופה פחות טובה של השנה, שמעתי על אנשים שהיו באותה חווה ויצאו מרוצים.