אתר גרינגו

מסע 4x4 בפאטן צפון גוואטמלה

אבי ונעה חורשים את היבשת, חלקה הגוואטאמאלי של שמורת המאיה ביוספרה המשתרעת על פני אלפי קילומטרים בין בליז למקסיקו.

18/08/2020
גרינגו אמריקה

כותבי הכתבה:
אבי ונעה, זוג נשוי, כרגע במהלכו של מסע חוצה יבשת אמריקה הלטינית, 
עם אהבתנו הנצחית – טויוטה לנד קרויזר מסוג FJ80 שהותאמה ואובזרה 
על ידינו במיוחד למסע המאתגר, במשך חודשים מספר לפני צאתנו את ארה"ב...

Peten, חלקה הגוואטאמאלי של שמורת ה"מאיה ביוספרה", המשתרעת על פני אלפי ק"מר בין בליז למקסיקו  במרכז אמריקה, היה המקום הראשון אליו הגענו בגוואטמלה. חצינו בגבול קטן ולא מסומן, היישר לתוך הג´ונגל, שם החלטנו לקצר בדרך לא דרך אשר פתחנו בעזרת גרזנים וכננת ואשר השאירה אותנו עם אדרנלין מפמפם וטעם של עוד.
כמובן, שכשמועדון ה-4x4 של גוואטלמה הציע לנו להצטרף אליהם אל ה-Peten Expedition 2005 לא יכולנו לסרב... הרפתקאה של 3 ימים אל תוך הסבך הירוק, לנקודה הצפונית ביותר - המפגש בין שלשת הגבולות: בליז, גוואטמלה ומקסיקו.
יצאנו מהעיר חמישה רכבים, דוהרים בשיירה עד לאתר המפורסם בשיפולי הPeten -: Tikal. משם מתעקל שביל עפר לאורך כ-25 ק"מ עד ל Uaxactun (וואשאקטון), הכפר האחרון בדרכנו, פה נפרדנו מדרך העפר, מהציוויליזציה,  ונכנסנו למעמקי הג´ונגל. מכאן והלאה נפגוש רק צמחייה, חיות בר ובוץ, הרבה בוץ. הורדנו לחץ אויר בצמיגים, לקחנו נשימה עמוקה לתוך ריאותינו, רוחיטה לקחה נשימה עמוקה דרך השנורקל, אל תוך המדחס והיישר אל נעילות הדיפרנציאל, אשר מנקודה זו והלאה יינעלו בכל מכשול אשר ייקרה בדרכנו, ויצאנו...
היעד ליום הראשון - Dos Lagunas, נקודת תצפית של אנשי שימור הג´ונגל, ה-CONAP, הנמצאת מעבר ל-65 ק"מ של בוץ אימתני וצמחייה סבוכה הסוגרת מכל עבר.


הדרך היא מעבר סוסים - Paso Caballo, אשר לא רואה הרבה רכבים בעונה גשומה זו של השנה. הבעיה בדרכים אלו היא הקוליסים, אותן תעלות עמוקות שחורצים צמיגי הרכב שעבר לפנינו, ומגיעות במקרים מסוימים עד לעומק של 80 ס"מ.
רוחיטה, עם הצמיגים השמאליים בתעלה, וצד ימין אי שם באויר, בשיפוע צד של 45 מעלות, נעה בתוך המסילה כמו רכבת הרים במסלול מפותל ומפתיע. בעודנו מנסים לצפות מה מחכה מטר קדימה, אנו משולבים בגיר הנמוך בהילוך שני, וכל ארבעת הגלגלים עובדים קשה ע"מ למצוא אחיזה ולהמשיך להניע אותנו קדימה. אנו זורמים עם פיתולי התעלה, כשממולנו חברנו ביירון, בלנד-קרוזר FJ70, עם צמיגיו הימניים בתוך אותו החריץ, מעמיקים אותו אף יותר, נאבק בדרך, בשיפוע של 45 מעלות לצד השני...
הדרך בוצית, כל סוג של בוץ - בוץ קשה וצמיגי שנדבק לגלגלים ונפרד מהם בעוגות שמנות, בוץ רך וטובעני, בוץ מימי, כהה, בהיר, עמוק, רדוד... הפוגות קצרות בבוץ מתחלפות בשלוליות עכורות, קשה לדעת מה עומקן, איזה סלעים או ענפים מחכים בקרקעיתן לפגוש את הגחון, או איזה חיות נוציא איתנו, כמו הצב הקטן שדגנו מאחת השלוליות בתוך קפיצי הבולמים...
ביום השני, לאחר ששני רכבים פרשו מפאת קשי הדרך, המשכנו שלשה - שני לנד קרוזרים וג´יפ -  את 63 הק"מ הנותרים, בדרך שהובטח לנו ע"י אנשי הקונאפ שהיא פתוחה ויבשה.
טוב, כמובן שהם טעו, ומיד נכנס למשוואה עוד גורם אתגרי - מכשולים. מאחר ואין מעבר רכבים בדרכים אלו, אף אחד לא שם לב לעצים נופלים, גזעים החוסמים את הדרך או צמחיית סבך הסוגרת מכל עבר ולא מאפשרת לרוחיטה וחברותיה המתנשאות לגובה 2.5 מטר לעבור בשקט...
                  


מצויידים בגרזן ומצ´טות, עצרנו כל כמה מאות מטרים בכדי להפוך מכשול חדש לעביר. חלקם ניתן היה לפתור בקיצוץ כמה ענפים, חלקם בבניית מדרגות סלע שאפשרו מעבר קל יותר אל מעבר לגזע, וחלקם דרשו עבודה של יותר משעה - ענפים קוצצו, גזעם הוסבו מהדרך בעזרת הכננות, האדמה נחפרה באתים וסבך הצמחייה הותר בעזרת המצ´טות. ועדיין, היו מעברים שדרשו בן אדם אחד לפחות שיעמוד על מדרגת הצד וירים את הענפים מעל הגגון וימנע את סיבוכם בציוד שלמעלה.
הכבלים אשר מתחנו מהגגון לפגוש ה-ARB מקדימה הוכיחו את עצמם כדבר חיוני ביותר בנסיעה בג´ונגל, והרחיקו במשך כל הנסיעה צמחייה מהשמשה הקדמית והשנורקל.


מותשים אך חדורי תחושת סיפוק והישג הגענו בערב היום השני ליעדנו - Rio Azul, הנהר הכחול. נקודה מעניינת  - אין שם נהר, רק לגונה קטנה ושורצת תנינים (ככל לגונה בג´ונגל... אין רחצה!) שמימיה חומים עכורים, ובשום זוית לא מזכירים כחול. את עוצמת קולות הקופים השואגים, המהדהדים בין חורבותיה המרשימות והמסתוריות של עיר המאיה Naxtun (נאשטון), כ-5 ק"מ מריו אזול, קשה לתאר במילים, והנוף המתנשא ממגדל התצפית הרעוע בין החורבות מרהיב ומהפנט. ק"מ רצופים של גונג´ל ירוק, סבוך ועבות מתפרשים לכל עבר...
ביום השלישי הצבנו לעצמנו אתגר קשה עוד יותר - לעבור את כל 128 הק"מ חזרה ביום אחד. ריו אזול נמצאת מעבר לקו הגשם, והיער יבש באזור זה, עד כדי כך שאיזור מסוים נקרא ע"י המקומיים מדבר. גרסת הג´ונגל של מדבר לא דומה לידיעותינו על טופוגרפיה של מדבר, אך אין ספק שהאדמה יבשה יותר, ועל כן גם הצמחיה.  בהמצאנו שם, לא העלנו על דעתנו שבמשך היממה שחלפה מאז חצינו את הדרך הלוך, ירד גשם ללא הפסק!
עוד בוץ, עוד שלוליות, עוד עומק...
מנוסים יותר ועם בטחון מוגבר, נאבקנו במכשולי הדרך בכל כוחנו, צולחים שלוליות שעומקן עבר לפעמים את גובה מכסה המנוע, כשההפוגות הקטנות שהיו לנו בדרך הלוך נעלמו כלא היו, ואת מקומן כיסה בוץ רציף ועמוק, שכיסה בגובהו את כל הצמיג. רוחיטה ממש שחתה, נאבקת וממשיכה לנוע קדימה, כשמדי פעם ישבנה מתנועע ומשתולל בריקוד סלסה פראי, מאיים לקחת אותנו לתוך הסבך אם לא נגיב מהר בשילוב הנכון של עבודת מנוע והיגוי הפוך.
באותו היום לא היתה ברירה, השביל התשטש וקשה היה לבחור בדרך הנכונה, ולא פעם היה צורך לכנן החוצה את הרכב החלוץ, שיצא בראש השיירה לחקור את השביל.
ההרפתקאה היתה ללא הפסק, והאתגרים הוסיפו לצוץ מכל כוון, בכל רגע ובכל שניה. יצאנו מהג´ונגל ב-21:00 בערב, מבוצבצים ורעבים, הישר אל עבר ארוחת דגים טריים מאגם פטן הסמוך.


זו היתה הפעם הראשונה שנוכחנו בכוחו האמיתי של הרכב שבידינו.  כל ההכנות המוקדמות, השיפורים והשיפצורים הוכיחו את עצמם כבחירות הנכונות ביותר ששולבו יחדיו לביצועי רכב מושלמים.
המשוואה בטוחה. 25 PSI בצמיגים, הילוך שני או שלישי בתיבה הנמוכה, ומשחק עדין של גז והיגוי הפוך...
מערכת המתלים של Old Man Emu נועצת את הגלגלים בקרקע, והכוח העוצמתי המגיע מהמנוע מנוצל בהתאם. ההגבהות תופסות חלק חשוב מאוד ומרחיקות את מכלולי הרכב מן מלאי הסלעים והגזעים שמתחבאים בבוץ ובשלוליות.

אם נצא שוב מחר לכזאת הרפתקאה? בטח!
רגע, מאד יכול להיות שזה מה שנעשה....  

                                                       עוד תמונות מגווטאמלה:



            



            



           צילומים: אבי ונעה מזרחי
                                                                                                            

למידע נוסף על: אנטיגואה

עזרנו לכם? הזמינו אותנו לקפה

הזמינו אותי לקפה

עזרנו לכם? הזמינו אותנו לקפה

הזמינו אותי לקפה

עשיתם ביטוח נסיעות לאנטיגואה?

קבלו שיחת ייעוץ חינם!

מחפשים מלון באנטיגואה?

קבלו הצעות מחיר ישירות למייל

תגובה חדשה

עזרה

תום

15/03/2007

יש לי כמה שאלות שהייתי שמח לשאול אותם, וכמה דברים להתייעץ. למשהו יש איזה מייל שלהם או דרך כלשהיא לתקשר איתם? אשמח לעזרה בנושא... tomlerner@walla.com

אבייי ונועה אנחנו מתגעגעים

shirkey

09/03/2006

מה איתכם? מתיי חוזרים לניו יורק קצת? הטיולים שלכם פשוט מדהימים...אבל אנחנו כבר מתגעגעים!!! תהיו בקשר עם שבט גרזי את ניו יורק אוהבים אותכם המשפחה.

מדהימים!!!

ganit

07/03/2006

כל הכבוד!!! אנחנו גאים בכם!!!! תהנו מכל רגע ותשמרו על עצמכם אוהבים ומתגעגעים

כל הכבוד!

מיכל

23/02/2006

קראתי והתרשמתי מאד! באמת כל הכבוד

חברה אל תעלמו

ארי

21/02/2006

עשיתם ביטוח נסיעות לדרום אמריקה?

קבלו שיחת ייעוץ חינם!