ירח דבש בארגנטינה

ירח דבש בארגנטינה וצ'ילה

יום שבת 1.1.
טיסה מטורונטו ליוסטון.
עם טיסה קצת מעורערת קיבלנו מופע אורות (כחולים בעיקר) מבעד לחלון. הייתה הרגשה מפחידה (במיוחד כשהכוסות התחילו ליפול מהמגשים) אבל שרדנו בשלום ונחתנו ביוסטון. שם חיכינו שעה ובמשכנו לטיסת המשך של 10 שעות לבואנוס איירס. לא קיבלנו מערכת בידור מתוחכמת אבל היה לנו מושב ריק רק כדי שנוכל לישון ביחד במאוזן (האמת חצי מהמטוס היה ריק). אל אומרת שרק אני ישנתי כמו שצריך
נחתנו בבואנוס איירס ב- 10 בבוקר. לקח לנו שנייה להבין איפה אנחנו... לקבל את השוק הקטן (לא היה בכלל..) והחום הנחמד. אני ישר הלכתי לכיוון המונית (Radio Taxi), אחרי שהסברתי לטל שלוקח 3 שעות להגיע עם האוטובוס (נסיעה של חצי שעה) ואנחנו גם לא יודעים איפה לרדת... וגם לא יודעים ספרדית, אז מונית אמרה לי 130 לסן טלמו. טל שמעה את המחיר והחליטה לראות איך לוקחים אוטובוס למרות ההסברים שלי. אז היא חיפשה שותפים למונית, רחקי 15 דקות החלטנו די, לוקחים מונית לסן טלמו. עלה לנו 120 פזו.
הגענו ישר לאכסנייה בסן טלמו, Tango City, גילינו שזה עם מקלחת ושירותים משותפים וכנראה לא שמתי לב בהזמנה, אבל זה לא שינה כלום כי היינו די לבד בקומה. שמנו את הדברים בחדר ומייד ליצאנו לטייל בעיר (עלה 180 פזו ללילה).
העיר ריקה ומלוכלכת. קצת חבל, ריקה כי זה היה אחרי השנה החדשה (1 בינואר) אז הכל היה סגור. למזלנו פרטנו 500$US בטורונטו אז היה לי די כסף שהספיק לכמה ימים. התחלנו ללכת לכיוון ה"שוק" של סן טלמו. היו כמה דוכנים קטנים וכמה מסעדות ואחרי שמיצינו (20 דק) החלטנו לנסוע ללה בוקה. באוטובוס.
צריך 1.25 פזו במטבעות במדויק לאחד כדי לנסוע באוטובוס. אז אחרי שקנינו מים וקצת פירות היה לנו בדיוק לנסיעה וחיכינו לאוטובוס. כל המספרים עברו חוץ משלנו. אחרי 40 דקות אמרנו די והחלטנו לקחת מונית. אחרי 10 דקות של חיפוש מונית פגשנו זוג ישראלים גם בירח דבש, (טל ניגשה אליהם), זוג חמוד מאוד ואיתם נסענו ללה-בוקה. מונית מסן טלמו ללה בוקה עלתה 20 פזו. היו כמה אנשים והכל היה פתוח אבל נראה כי ביום רגיל יש יותר מה לראות שם. הסתובבנו, צילמנו וחזרנו בחזרה (לא היינו שם יותר משעתיים). חזרה מלה בוקה למרכז העיר עלתה 25 פזו.

חזרנו למרכז העיר שם גילינו שלא רק שזה יום אחרי השנה החדשה וכל החנויות סגורות גם החליטו לסגור רחובות בגלל מרוץ DAKAR שעובר בעיר. יופי. אז טיילנו ברחוב פלורידה וסביבותיה. היו תיירים והיו חנויות פתוחות אבל לא כמו ביום רגיל. בערך בצהריים היינו רעבים. אני שכחתי את רשימת המסעדות המומלצות שלי במלון אז שאלנו אנשים. אחת המוכרות המליצה לנו על מקום נחמד לא רחוק, נראה כמו מסעדת פועלים, אבל הוא היה מלא באנשים ובכל זאת מקומית המליצה... אז ניסינו. חשבנו שאולי הוא בטח זול וטוב. אז הוא לא היה זול ובטוח לא טוב (עלה לנו 90 פזו). לפעמים מצליחים ולפעמים לא. חווית הסטייק הראשונה בארגנטינה הייתה אכזבה. בערב חזרנו למלון. בערך ב- 19:00 מתים מעייפות עם כאבי ראש. התכנון היה ללכת לנמל להסתובב שם ואחרי זה לצאת עם הזוג החדש אבל העייפות הכריעה והיינו חייבים לנוח לשעה. נפלנו על המיטה. אבל קמנו אחרי שעה וחצי והחלטנו שכן יוצאים (לא מבין איך עשינו את זה), יצאנו ב- 21:30 ולקחנו רכבת מסן טלמו עד לפלרמו. השער היה פתוח אז פשוט נכנסנו. נסיעה חינם. הסתובבנו הפלרמו עם הזוג החדש, רחובות Costa Rica וסביבותיה. ישבנו באחד הבארים שם, המקום היה מפוצץ (!!) צעירים, מקום מאוד נחמד לבילויים ואפילו סתם לשבת לשתות קפה. חזרנו במונית כי כבר לא הייתה רכבת. מונית עלתה 32 פזו מפלרמו לסן טלמו.
מקום: בואנוס איירס
לינה: Tango City Hostel
אוכל: לא שווה להזכיר...
אטרקציות: רחובות פלורידה, פרו, קורדובה. סן טלמו, פלרמו, לה בוקה.
סה"כ הוצאה יומית: 442 פזו   (110US$)

יום ראשון  2.1
למחרת בבוקר אחרי ארוחת בוקר קלה מאוד (החלטנו לא לאכול הרבה כי ב- 12 הלכנו למסעדת אכול כפי יכולתך morino). מ- 9 בבוקר עד 11 טיילנו שוב ברחובות העיר. בבניין הפרלמנט, בכיכר ושוב בפלורידה. ב- 1130 לקחו רכבת מאזור פלורידה (רכבת D) עד לממש הכניסה למסעדה. עלה 1.10 פזו לאחד. נסיעה של כ- 15 דקות.
נכנסנו בין הראשונים. מבחר מגוון מאוד של אוכל. 75 פזו לאחד, היה מאוד טעים ! מומלץ ! משם חזרנו ברכבת לאזור סן טלמו (גם 1.10 לאחד) לאכסנייה ולקחת מונית לשדה הקטן. אחרי שביררנו שבאוטובוס יהיה קצת בלאגן להגיע, לקחנו מונית לשדה במחיר של 35 פזו. טסנו בחברת Argentinean Aeolians, לברילוצ'ה. מחיר כרטיס לאחד 360US$ (שולם מראש).
אחרי שעתיים וקצת נחתנו וניסינו לראות איך מגיעים למרכז העיר/אכסנייה. רצינו אוטובוס אבל לא היה (!) ולא היה את מי לשאול. נדמה היה שכולם לוקחים מוניות. אז עמדנו בתור למוניות וטל הלכה לזוג נחמד (אמריקאית וטוניסאי) ולקחנו איתם מונית למרכז זה היה יקר. עלה 72 פזו נסיעה של חצי שעה מהשדה לק"מ הראשון. אכסניית Costa Del Nahuel. התמקמנו באכסנייה/מלון. מקום יפה מאוד ! מעל האגם. היה שם גם בחור מקסים בקבלה עוזר בהכל, אפילו מרים טלפונים לחנויות לשאול מה השעות פתיחה כדי שלא תלכו סתם. ממש אוצר!
אוכל: מסעדת אכול כפי יכלתך: morino La
סה"כ הוצאה יומית: 240 פזו (60US$)

יום שני  3.1
ידענו בגדול מה אנחנו רוצים לעשות בברילוצ'ה אבל כשירדנו לפרטים זה לא כל כך הסתדר עם הלו"ז. פגשנו בערב את אלון ושרון שישנו איתנו באותו מלון, זוג חמוד מאוד ! גם בירח דבש. וניסיתי לקבל טיפים להמשך התכנון טיול. הלכנו לישון ולמחרת בבוקר גילינו שלברילוצ'ה יש את השעות שלה. חנויות נפתחות בסביבות 9-10 ובגלל זה שוב התקלקלו התכנונים. אז יצאנו לטיול אופניים מחברת Cordillera  (נמצא בק"מ 18.6) שאמור לקחת 3- 4 שעות, לנו הוא לקח 7.

מהשעה 1300 עד 2000. 25 ק"מ של עליות וירידות. כל עלייה הייתה כמו העליות של ירושלים. מה גם החלטנו משום מה לעלות על הר לנקודת תצפית של LLAO LLAO. דבר שלקח לנו יותר משעה הליכה. ניסינו להיכנס למלון LLAO LLAO  לא הצלחנו (עלה 60 פזו לאחד).
אחרי שחזרנו מתים מהרכיבה והחזרנו את האופניים הלכנו ברגל לק"מ ה-17 לתצפית היפה בברילוצ'ה. שם גילינו שה-Ski Lift שלוקח עד למעלה נסגר ב- 1800. השעה הייתה 2010 (מחשיך ב- 2100). בחור נחמד באזור אמר לנו שיש דרך צדדית לעלות למעלה, עלייה תלולה (לא מסוכנת) שלוקחת חצי שעה. התלבטנו, לא ידענו עם נצליח בעקבות מצב הרגליים שלנו אבל אנחנו כבר שם אז אנחנו חייבים. אז עלינו. לקחת לנו באמת 30 דקות (ועצרנו כל 2 צעדים). עשינו הרבה (מאוד) עצירות וכשהיינו למעלה ב- 2040 היה ממש גן עדן. נוף מדהים !! והכי טוב, היינו לבד !
הירידה הייתה יותר מהירה. לקחנו אוטובוס בחזרה לק"מ ה- 1. אוטובוס מס. 20 מגיע כל כמה דקות, עושה כל הזמן את הדרך הלוך חזור. 6 פזו לאחד.  אחרי שהגענו למלון, מקלחת קצרה ויצאנו לאכול ארוחת ערב (מאוחרת) עם אלון ושרון. הלכנו לדון אלברטו לסטייק (מעולה!!) ויין. עלה לנו 190 פזו לזוג.
לינה: Costa Del Nahuel
תחבורה: אוטובוס מספר 20. 6 פזו לאחד.
אוכל: דון אלברטו
אטרקציות: רכיבה על אופניים, הק"מ ה – 17.
טיפים: חברת אופניים Cordillera  , מקצועית ונחמדה מאוד !
סה"כ הוצאה יומית: 322 פזו (80US$)

יום שלישי 4.1
למחרת היינו צריכים למהר, יצאנו ל- 7 האגמים. שכרנו רכב (בעזרתו האדיבה של הבחור מהקבלה) הלכנו לסופר לקנות מצרכים לצידה לדרך ועצרנו בתחנת האוטובוסים כדי לקנות כרטיסים לאוטובוס לפוקון.
אחרי כל הסידורים האלה (רכב עלה לנו 325 פזו ליום. כרטיס לפוקון עלה 170 פזו לאחד (2 כרטיסים). עד לאוסורנו ומשם עוד אוטובוס לפוקון. יציאה ב- 9 בבוקר או ב- 1200. לקחנו את 9 בבוקר).
התחלנו נסיעה של 7 האגמים. הלוך זו הדרך הקצרה והאיטית, חזור זו הדרך המהירה והארוכה. יצאנו בערך ב- 1300 והגענו לסן מרטין ב- 1720. סיבוב קטן בעיירה ויצאנו מסן מרטין ב- 1820 והגענו חזרה לברילוצ'ה ב- 2140.
טיפים חשובים: לא לנסוע מהר !! לנסוע ממש לאט בכביש המשובש ! לשמור מרחק ממכוניות אחרות (הן מעיפות אבנים), לשמור מרחק תמיד ! ולא להגזים בדרך המהירה !
אחרי הרבה זמן של נסיעה כמובן כולל הרבה עצירות לצילומים + 1 פיקניק באגם חזרנו לברילוצ'ה מתים מעייפות. אבל ערב אחרון... אז התארגנו מהר ויצאנו בחזרה לעיר ב- 2230. רציתי סטייק אבל משום מה... לא הייתי רעב (אולי בגלל השטויות והסנדוויצ'ים שאכלתי כל הדרך). אז עשינו סיבוב גלידריות ושוקולדים. היה מעולה !!
לינה: Costa Del Nahuel
תחבורה: רכב, 325 פזו ליום.
אוכל: סנדויצ'ים ושוקולדים.
אטרקציות: 7 האגמים.
טיפים: למעלה ב'טיפים חשובים'.
סה"כ הוצאה יומית: 665 פזו (166US$)

יום רביעי  5.1
למחרת קמנו מאוד מוקדם, ארוחת בוקר מהירה, מחזירים את הרכב (למרות שהם פותחים רק ב- 9 הם הגיעו מוקדם במיוחד בשבילנו ב- 0830 והקפיצו אותנו לתחנת אוטובוסים). משם יצאנו ב- 9 ועצירה ראשונה בגבול הארגנטינאי אחרי שעתיים נסיעה. אוטובוס לא פשוט אבל כמובן לא הכי מפואר. יש מושבים נוחים. מזגן, טלויזיה, מצלר נחמד... שמביא קצת עוגיות ושתייה. וזהו. לא צריך יותר. אחרי חצי שעה הגענו לגבול הצ'יליאני. ממש לא מה שחשבתי על צ'ילה. איזה פדנטים (!!), רוקנו את האוטובוס ! בדקו תיק תיק ! לקח שעה לעבור את הגבול. זרקו לנו פירות. ממש... מה שכן.. הם לא בדקו אותנו. אז יכלנו לסחוב על עצמינו מה שרצינו להעביר... בדיעבד.
עצרנו באוסורנו. הייתה לנו שעה המתנה עד לאוטובוס הבא. הלכנו להחליף כסף במרכז העיר. 8 דקות הליכה. ויש סופר ממש צמוד לתחנת אוטובוס. עלינו לאוטובוס לפוקון בשעה 1600 והגענו ב- 2030. עדיין היה אור אז יכלנו לראות את פוקון הנחמדה עם ההר געש ברקע. פגשנו זוג חדש, דפנה וניקולאס, ואיתם הלכנו לג'ינה (Man and Nature) ברחוב Colo Colo 111, ודיברנו איתה על טיולים ומה לעשות ומתי.
ג'ינה סידרה לנו צימר ל- 4 אנשים (2 זוגות) במחיר של 15,000 פזו צי'ליאני לזוג. אז קנינו אוכל בסופר והתחלנו להכין ארוחת ערב. אכלנו אורז, סלט, ירקות וסטייקים. הייתה ארוחת ערב מעולה !
תחבורה: אוטובוס JAC.
אוכל: אוכל בייתי. קנייה מהסופר.
סה"כ הוצאה יומית: 15,000 פזו (30US$)

יום חמישי 6.1
בבוקר הלכנו לגינה כדי לשלם על טיולים. 50,000 לטיפוס על הויאריקה + מעיינות חמים. הטיפוס יהיה רק מחר.
משם יצאנו לרכיבה על סוים ולמפל הנסתר. נסיעה של 10 דקות הביאה אותנו לחווה, עלינו על סוסים די רגועים מידי פעם הם הגבירו קצת שאמרנו להם אבל רוב הזמן זו הייתה רכיבה איטית בקבוצה. רוכבים בשביל מסודר, כזו שעוברים בו מכוניות מידי פעם (לא נוח) עד שמגיעים לנקודה בה עוצרים, יורדים מהסוסים מתחילים ללגת ברגל לכיוון המפל. מתגלה מפל יפה מאוד וגבוה. קצת תמונות ועלינו בחזרה למעלה. בחזרה לסוסים וכל הדרך בחזה לחווה (אותה דרך). הגענו לחווה בשעה 1400 וחזרנו בשעה 1700. 3 שעות טיול ועלה 60$US לשני אנשים. (30US$ לאחד) כולל הסעות. היה מאוד נחמד רק אם יש לכם זמן פנוי וממש משעמם לכם...
בדרך חזרה הורידו אותנו בתחנת אוטובוס והלכנו לראות את הלגונה הכחולה. נסיעה הלוך 700 פזו לאחד נסיעה של 20 דקות. הלגונה הכחולה נחמדה מאוד, והיו שם גם כמה מפלים נחמדים. טיול נחמד. כניסה עלתה 4000 פזו לאחד. חזור יצאנו מדרך אחרת ולקחנו אוטובוס חזרה לפוקון, עלה 500 פזו. הגענו בערב, והכנו ארוחת ערב של סלטים וביצים. היה מעולה ! דפנה וניקו בשלנים משו משו.
אוכל: אוכל בייתי. קנייה מהסופר.
תחבורה: אוטובוס ללגונה + הסעה לסוסים.
אטרקציות: רכיבה על סוסים + מפל נסתר. לגונה כחולה.
טיפים: סוסים לא כזה שווה... לגונה כן.
סה"כ הוצאה יומית: 140,400 פזו (284US$)

יום שישי 7.1
קמנו ב- 05:10 כדי לאכול ארוחת בוקר ולהתארגן לטיפוס על הויאריקה. הגענו לג'ינה ב- 06:45 לקבלת ציוד (מדידה של נעליים עשינו יום לפני, יש כאלה שעשו באותו בוקר), יצאנו לדרך בערך ב- 07:30.
התחלנו טיפוס ב- 09:00. המיניבוס לקח אותנו עד לאמצע ההר (גובה 1400) ומשם עלינו ברגל עלייה קצרה לרכבל לגובה 1800. לפעמים הרכבל לא עובד בגלל רוחות וצריך לעשות את העלייה הזו ברגל. יש כאלה שעלו ברגל בכל זאת (בפרטי לא בקבוצות מאורגנות). תוספת של שעה וקצת לטיפוס.
עלייה ברכבל ממש כמו בסקי. זה בעצם אתר סקי בחורף.
יש הרגשה טובה עם הצוותים שם, הם בודקים בטיחות ודואגים שלא יקרה שום דבר רע. התחלנו עלייה מייד אחרי ששמנו דוקרנים ברגליים. סיפור מעניין עם הדוקרנים, לרוב הקבוצות אין (האמת שחוץ מלנו לא ראינו אף קבוצה שיש לה, אבל בטח יש כאלה שכן...). לא בטוח כמה זה טוב. תוספת דוקרנים זה תוספת משקל, כאילו אתם סוחבים עוד משקולות ברגליים, לא טוב. בעקרון זה בשביל אחיזה יותר טובה על השלג. אבל בתקופה שלנו (ינואר) השלג היה מספיק רך ולא היה צורך בנעיצה. חוץ מזה, היו לפנייך 100 איש שהלכו את אותה הדרל כלומר הם יצרו מעין "מדרגות" בשבילך. ככה שאין בעיה לעלות עם נעליים בלי דוקרנים. היינו 12 איש עם 3 מדריכים. קלאודיו (המבוגר בינהם) פאבלו ועוד אחד... בהתחלה כולנו היינו שיירה אחת כשלאודיו מוביל. לא היה קל. לצערינו קלאודיו אמנם מדריך טוב ומסביר מעולה עם דגשים טובים אבל הוא לא "הרגיש" את הקבוצה, היה לנו לא קל בעלייה ולא היו הרבה עצירות, הוא לא דרבן אותנו מספיק בעליות וסך הכל רצה להגיע למעלה כדי לעמוד בזמנים (הוא עלה לאט, לא מהר, אבל כנראה שגם בעלייה איטית ממושכת היינו צריכים עוד עצירות כי התעייפנו מאוד).
היו כמה עצירות בעמידה לשתייה של מים וכמה עצירות ישיבה בשביל אוכל וצילומים. אני צילמתי כל הדרך. הגענו לפיסגה בשעה 1300. יש נוף מדהים, לנו היו עננים אז לא ראו הרה מהעמק אבל יש ימים שהשמיים נקיים לחלוטין וראוים הכל. התחלנו לרדת בלפעמים הליכה בשלג (קפיצות) ולפעמים גלישה. אנחנו גם עשינו רכבת שהיה ממש מגניב ושווה ! הגענו למטה בערך ב- 1500 וחברנו בחזרה לעיר.
כשהגענו לעיר הלכנו לברר על אוטובוסים לברילוצ'ה. היו 2 אפשרויות. Andesmar, היא החברה הטובה ביותר אבל גם יקרה. השעות שלה לא היו נוחות אז לקחנו את JAC שאיתה גם הגענו. במחיר של 22,400 לכרטיס (שכולל 2 נסיעות עם עצירה באוסורנו).
מכיוון שהיה יום שישי החלטנו לוותר הערב על המעניינות החמים ולחות למחר וללכת לעשות קידוש בבית חב"ד פוקון. הגענו ב- 2030 אחרי תפילה, ארוחה וסיפורים יצאנו ב- 2300. היה מאוד מיוחד ואוכל טעים ! תודה לאלימלך.
תחבורה: הסעות מסודרות.
אטרקציות: טיפוס על הויאריקה.
טיפים: לא בטוח ששוה כל כך לעשות דרך ג'ינה... הדוקרנים והמדריך קצת האיבו... שווה לבדוק גם מקומות אחרים (ועם אנשים אחרים).
סה"כ הוצאה יומית: 44,800 (90US$)

יום שבת 8.1
יום אחרון בפוקון. החלטנו "לנוח" ביום הזה ולעשות משהו קליל. אז הלכנו לטרק הנמלים. אפשר לעשות אותו ביום או ב- 3 ימים כולל שינה באזור (אפשר גם יומיים אם ממהרים קצת). אז לקחנו אוטובוס 3,500 פזו לאחד הלוך+חזור. ולוקחים מתוך העיר (מול התחנה של JAC), לבוא מוקדם כדי לתפוס מקום ! אחרת תעמדו כל הדרך. נסיעה של 45 דקות. יצאנו ב- 0830 (שעות קבועות) וחזרה יש ב- 1400,1700,1900. החלטנו שחייבים לחזור ב- 1700 כדי להספיק למעיינות החמים ב- 2000. עשינו את הטיול הקצר ליום. 2 מפלים, 3 לגונות / אגמים. היה נחמד. לא יותר. לא לשכוח לקחת מפות מהאיש בכניסה ! צריך לבקש. אולי ביום הזה היינו באמת צריכים לנוח כי כבר הרגשנו שזה כבר היה יותר מידי. פשוט עייפים.הספקנו בחזרה לאוטובוס וחזרנו לפוקון.
אחרי ארוחת ערב קלה בצימר מאוכל שקנינו בסופר ואורז מלפני 3 ימים שמספיק לחודש. הלכנו למעיינות חמים. יצאנו ב- 2020 והגענו ב- 2100. שם היינו שעתיים. יצאנו חזרה ב- 2315 והגענו לפוקון ב- 00:00. היה נחמד במעיינות. היו לא מעט אנשים והיו 3 בריכות, כל אחת בחום אחר. כולן חמות אחת ממש רותחת. אני לא יכלתי להיכנס אליה. חזרנו לצימר ב- 00:00 כדי להתקלח ולהתארגן לנסיעה למחרת לברילוצ'ה. נסיעה בשעה 0640.
לינה: צימר של חברה של ג'ינה
תחבורה: אוטובוס לפארק.
אוכל: סנדויצ'ים.
אטרקציות: טרק הנמלים – יום אחד. מעיינות חמים.
טיפים: טרק נחמד... אולי אפשר לוותר ולנוח במקום. מעיינות גם היה נחמד. אפשר שעה ולא צריך שעתיים.
סה"כ הוצאה יומית: 7,000 (14US$)

המשך בכתבה הבאה שתעלה בקרוב...