טיקאל

טיפים של גולשים על טיקאל

קצת על טיקאל

טיקאל  Tikal
אחת התמונות הידועות שמסמלות את גואטמלה ואת מרכז אמריקה הן הפירמידות הגבוהות המתנשאות מעל לצמרת הג’ונגל היפהפה בו נמצאת עיר המאיה העתיקה טיקאל.
מתחילים את הסיור בנסיעת לילה(שעה 2:59) עם טרנזיט מפלורס עד לאתר העתיקות, מהכניסה הולכים בחושך עם שאר הקבוצה כדי להגיע מהר לתפוס את הזריחה.
עולים במעלה מדרגות תלולות לראש הפירמידה כאשר מגיעים ומתיישבים בדיוק הזריחה מתחילה(הכל מתוכנן...) והג’ונגל כולו נפרש לרגליכם וממש מתעורר כאשר שומעים ציוצי ציפורים, שאגות קופים, קרקוריי הצפרדעים והשקט של הבוקר, אט אט יחשף לפניכם אתר העתיקות היפהפה, מחזה מדהים!
ממשיכים (כבר באור) בין העצים ובין היער ובדרך רואים קופי-עכביש שקופצים בין העצים, ציפורים יפות ובייחוד הטוקונים הצבעוניים שנחים על הענפים בתצפית נוחה.
מטפסים על מספר פירמידות שנשתמרו באופן מרשים ובאמת אפשר להתחיל לדמיין איך נראה המקום בתקופות "תור הזהב" של המאיה.
טיקאל בשפת המאיה המקומית זוהי  "עיר הקולות" שכן גם הקולות של החיות נשמעות מעל עבר וגם בשל המבנים המיוחדים שנבנו בצורה אדריכלית מתוחכמת ומעניינת, האגדה מספרת שניתן לשמוע קולות מיסתוריים של אנשים שלא באמת שם, תוכלו להתוודע לטריק מדהים שהמדריך בוודאי יראה לכם - כשעומדים בין שתי פירמידות בכיכר המרכזית של העיר הקדומה הזאת מול אחד המקדשים הגבוהים(שבנוי בצורת פירמידה) ומוחאים כפיים אז חוזר הד של מחיאת הכף מלווה בצליל הציוץ של ציפורי הקצאל...
מלבד זה האתר בנוי במיסתוריות ומגלים המון סודות ארכיטקטיים מיסטיים ומתמטיים, כמ העובדה שביום אחד בשנה - היום המיוחד למאיה אפשר לראות באחד המקדשים כהשמש חוזדרת בין אבני הבניין צורה של נחש שזז ומתפתל או פנים של אדם שיוצרות צל. גם מבחינה אסטרונומית - מכל מקדש ביום מסוים בכל עונה רואים את הזריחה.
בכלליות האתר מאד מרשים ומעניין וגם ההדרכה בד"כ מקצועית וטובה ולאחר ביקור כאן תרגישו צורך ללמוד עוד על התרבות הזאת. ללא ספק אחד מאתרי העתיקות המדהימים בעולם!
לעוד טיפים של גולשים על טיקאל הוספת טיפ

גוואטמלה- המלצה מספר 2 קובאן פלורס ועוד

לפני שאני התחיל לתת לכם פירוטים ורשמים מהטיול שלי. אני חייב לציין דבר חשוב לכל המגיעים לגוואטמלה. הקהילה המקומית כמעט ולא מדברת אנגלית, ספרדית היא בגדר חובה! לכן או שתלמדו לפני כן בארץ או תלמדו כאן באחת הערים (אני בטוח ששמעתם המלצות על סן-פדרו). בכל אופן נתחיל עם קובאן. קובאן היא עיר מאוד ידידותית, ניתן להתמצא בה בקלות באמצעות מפה שתמצאו בבניין העיירה. אין בקובאן כמעט תיירים, מכיוון שרובם ישנים בלנקין ומטיילים רק בסמופ שומפיי. אך מי שמחפש הוסטל טוב, ניתן למצוא סמוך למרכז העיר מקום בשם דון פדרו, שקט שם, יש אחלה חדרים, מרפסת עם גינה, שירות כביסה ומקלחות עם מים חמים. בנוסף הבעלים מאוד נחמד. ביום הראשון עשינו סיור בעיר, ניתן לעלות לתצפית צפונית לעיר שבראשו מנזר, לא תוכלו להחמיץ את התצפית מכיוון שמדרגות המנזר מאוד בולטות. עוד 200 מטר מערבית לשם יש את הפארק של קובאן המכיל מסלולים של חצי שעה עד יום שלם, ההליכה היא מעין סיור ביוטופי עם מדריך מקומי בתוך ג´ונגל מלא פרחים, ציפורים וסנאים, יש אפילו אגם שברי המזל יזכו לראות בו תנין. משם ניתן להמשיך בתחבורה המקומית לסיור קפה בחווה בצ´יקוח. הנסיעה עולה חמישה קאצל והסיור עוד 75, בסיור יסבירו לכם בספרדית על תהליך גידול וייצור הקפה ובסיומו תזכו לעשות קנופי (אומגה מעל שדות הקפה והאגם שיש שם), כמובן שבסיום תזכו לקפה מתוצרת מקומית. סמוק שומפיי- ניתן להגיע לשם מקובאן בהסעה מקומית עד לנקין במחיר של 20 קאצל, אך אל תתבלבלו גם אם אומרים לכם עד האתר, יורידו אותכם בלנקין. בלנקין אל תתפתו לנסוע בשאטלים, האוטובוס המקומי ייקח אותכם ב-15 קאצל עד הכניסה לאתר. האתר עצמו יפה ושווה להקדיש לו 4 שעות לפחות להתפנן במים ולאכול שם משהו. ניתן לרדת בחזרה ללנקין בטרמפ או באוטובוס המקומי. לחובבי הטיולים מבינכם, הרצינים שלא מפחדים מתחבורה מקומית, ותכל´ס גם אין סיבה, לפחות לא עם רואים שעולים גם אנשים מבוגרים וילדים, אני ממליץ להגיע לעיירה בשם צ´יסק וממנה לצאת לטייל במערות קנדלריה ובלגונה לנצ´ואה. העיירה עצמה שוממת לחלוטין וכנראה תהיו התיירים היחידים, אבל מאוד קל וקרוב לצאת ממנה לטיולים שהוזכרו. למערות קנדלריה מגיעים באוטובוס לרקסוחה ומבקשים לרדת בכניסה לפארק, שם משלמים 50 קאצל ויוצאים לטיול של שעה עם אבובים במערה הגדולה ביותר בגוואטמלה, הטיול מלווה במדריך ופ

טיפ מסכם מסלול 5 שבועות בגואטמלה-מקסיקו-בליז

להלן טיפ מסכם לטיול של 5 שבועות במקסיקו-בליז-וגואטמלה. הטיפ עדכני לחודש דצמבר 2010. הטיול היה טיול תרמילאי, לינה באכסניות, נסיעה בתחבורה ציבורית. גואטמלה - ארץ עם נופים מרשימים ותרבות אינדיאנית מענינת. זוהי הארץ הכי זולה במסלול, הוצאה יומית של כ $30, והיא המומלצת ביותר לקניות של מזכרות, מתנות, ובכלל דברים יפים ומקוריים, בייחוד אם מסיימים שם את הטיול. בכל מקום אחר המבחר יהיה פחות מרשים ואותם פריטים יעלו הרבה יותר. נחתתי בגואטמלה סיטי ומשם לקחתי מיד שאטל (כשעה) לאנטיגואה. אנטיגואה עיירה עתיקה, ציורית, מוקפת בהרי געש מרשימים, ומאוד מתוירת לכן יש בה מבחר גדול של מסעדות, ברים ואפשרויות לינה. ישנתי באכסנית ה black-cat . האכסניה לא מומלצת ללינה, משום שהחדרים מאוד מוזנחים ומלוכלכים. אני נעקצתי קשות (!) מפשפשים במיטה. באותו מחיר אפשר לישון באכסניות הרבה יותר טובות בעיר. אבל מאוד מומלץ להגיע למסעדה של האכסניה בשביל להכיר מטיילים אחרים ולהחליף חוויות וטיפים. מגישים שם אוכל מעולה וזול ובערב המסעדה הופכת לבר קטן ותוסס. האטרקציות באנטיגואה זה טיול שקיעה להר הגעש פאקאיה - לא לפספס! (טיפוס לא קל, ללבוש בגדים נוחים), כמו כן השוק של העיר שווה ביקור וגם מסעדת מקדונלדס המפורסמת עם הנוף הנהדר להר הגעש. באנטיגואה בחודש דצמבר מזג האויר היה חמים ביום וממש ממש קר בלילה. יש להצטייד בפליס. שק שינה יכול גם לעזור. מאנטיגואה נסעתי לכפר סן-פדרו שלחופי אגם אטיטלן (כארבע שעות). האגם מהמם ביופיו ומוקף בכפרים אינדיאנים מענינים ובמטעי קפה! זה אחד האיזורים הכי אותנתיים במסלול, בו ניתן לראות את התרבות המקומית - המקומיים דוברים את שפתם העתיקה ולבושים בתלבושות המסורתיות. מסן פדרו אפשר לעשות טיול זריחה לאף האינדיאני, טיול סוסים לכפרי האיזור, טיול לחוות קפה, טיפוס להר געש, שייט באגם או סתם להתפנן. כדאי לשוט לכפר פנחצ´ל ולעשות שם קניות בשוק של מזכרות ומתנות. יש שם מבחר גדול ומרשים ומחירים ממש זולים. גם בסן פדרו היה קר מאוד בלילה. ישנתי בזולה, אבל ממש לא חובה לישון שם. האוכל שם בהחלט טוב (קינוח מומלץ – שלום למלכה!) מסן פדרו נסעתי ללנקין, שצמודה לשמורת הטבע סמוק שמפיי. הנסיעה עוברת דרך אנטיגואה והיא הנסיעה הכי ארוכה ומפרכת במסלול (12 שעות) בלנקין מאוד מאוד חשוב להתרחק ולהמנע מאכסנית אל רטירו!! ה

מעבר הגבול פלורס(טיקל) – פלנקה מקסיקו

הטיפ נכון לדצמבר 2009. זוהי נסיעה משולבת: שאטל סירה שאטל. בן 8 ל 9 שעות. יוצאים ב 4 בבוקר. לסאן-חואן יש מונפול על התחבורה לשם –כל הסוכנויות משווקות אותה –יש להתמקח. עלה לי 190 קצל במקום 240. נסענו עד לגבול הגואטמלי ושם הם כפי שכבר נאמר כאן -הם באמת גובים סתם 40 קצל לכיס שלהם . אז הפתרון הוא : עומדים בסוף התור ונותנים לכל התיירים שלפנך לשלם ואז אחרי שהם עשו את המכה שלהם אז הם יותר זורמים. עדיף לומר שיש לך רק כרטיס אשראי ושגמרת הכול אין לך שום מזומן "נו טנגו אפקטיבו" ולומר שלא אמרו לי שצריך לשלם וגם לא בלוני פלאנט. ואם ירצו שתלווה ממשהו אחר –לומר שלא מכיר אותו. אני עשיתי את הקטע ונתנו לי ללכת. אם יעשו צרות אז או לעשות כאילו מבקשים ממשיהו אחר את הכסף או שאתה יכול להתווכח כי אין שלטים שאומרים שצריך לשלם ושהם לא נותנים קבלות. חוזרים לשאטל 10 דקות מגיעים לסירות. שעה נסיעה לאורך הנהר מגיעים למקסיקו עולים על שאטל אחר שלוקח להגירה המקסיקנית –אלו לא עושים כל בעיות חוזרים לשאטל ואחרי כ10 דקות עולים שתי לצנים שדורשים 12 פזו עבור משהו בספרדית-הם מחלקים קבלות. עוד פעם אמרתי להם שאין לי מזומן ולא מכיר אף אחד והם ויתרו לי. וממשיכם עד פלנקה . אבל עד לפלנקה 3 פעמים עצרו אותנו חיילים לחיפוש סמים –אז לא לקחת סיכון. לקחתי מונית 40 פזו מפלנקה לאל פאלצן (אפשר גם קולקטיבו ב10 לאדם) ישנתי אצל אד ומרגריטה 200 פזו לחדר של שניים. שלכם בני סימן טוב.

הפירמידות של טיקל

הטיפ נכון לדצמבר 2009. טיקל הוא אתר ענקי שרובו לא נחפר וכולו בתוך הג´ונגל. האתר הוא ממש מדהים אסור להחמיץ אותו! יש בו פירמידות ומקדשים ממש גדולים ומרשימים עולים עליהם אחד אחרי השני. כאשר החמישית היא הכי יפה ובסוף מגיעים לשדרה המרכזית ששם ניצבים מקדש 1 מול מקדש 2. כאשר מצפון זה האקרופוליס ובדרום זה איזור המגורים.ראינו קופי-עכביש רקונים וטוקנים. מומלץ להגיע מוקדם לפני כל התיירים כי אחר כך לא תראו חיות. מומלץ לקחת בו מדריך. ישנם שני חברות שעושות את הטורים לאתר –וכל הסוכנויות משווקות אותם (ההסעה+המדריך) –יש להתמקח. הראשונה: "אדוונצר" שיוצאת ב 4:30 בבוקר אך הם חוזרים ב 12:30 (אפשר לבקש מהנהג לחזור בשעה אחרת ). השנייה סאן-חואן יוצאת מההוסטל ב 5 בבוקר ואפשר לחזור בכל שעה עגולה. –עדיף. אותו המחיר. אין כבר טיולי זריחה, האתר נפתח רק ב 6 בבוקר. (סיפרו לי שניתן להגיע מוקדם ולנסות לשחד את השומר שיכניס). הטור עולה בלוס-אמיגוס 140 קצל ניתן להשיג ב110. –לא כולל כניסה אשר עולה עוד 150 קצל. לקחתי את הטור של 5 בבוקר. באתר –חילקו אותנו לשתי קבוצות ספרדית ואנגלית וצירפו אותנו לקבוצה שבאה ב4:30 וחיכתה לנו..אותו המדריך אותו הכול. (כמו שאמרתי להשיג את הזול ביותר) המדריך דיבר אנגלית ספרדית מהירה ולרוב מובנת אבל היה סבבה. ההדרכה הייתה עד 11:30 אח"כ באו המוני תיירים. אני נשארתי עד 14:30 ואז חזרתי בהסעה. שלכם בני סימן טוב.

גואטמלה מסלול טיול- 3 שבועות

גואטמלה 1. אנטיגואה + פקאיה – עיירה אותנטית וציורית שיושבת בין כמה הרי געש, אפשר לבלות יומיים-שלושה. מחירים ללילה בסביבות 50 קצאל לאדם (ישנו בהוסטל דיה ורדה, הוסטל נחמד). יש מסעדות וחיי לילה צנועים יחסית אבל חביבים. יש הרבה פעילויות כמו קנופי, תצפית, שוק וכו´ אבל האטרקציה הכי שווה באזור היא טיפוס על הר געש פקאיה. יש אפשרות לעלות מוקדם בבוקר או אחר הצהריים, אנחנו היינו אחר הצהריים וראינו את הלבה גועשת כשנהיה חשוך, מראה מדהים וחד פעמי!! כמעט 5 שעות של מסלול, עם מדריך, מסלול קשה יחסית, ארוך ותלול, ירידה בחושך, אין כמעט עצירות. אפשר לשכור סוס שיעלה אותך חלק מהדרך ולקנות מקל הליכה. חובה לקחת פנס לירידה בחושך מוחלט. לא להיבהל אם למעלה בהר געש הסוליה מפלסטיק נפרדת מהנעל, צריך לקרר וליישר אותן יחד מחדש... 2. סמוק שמפיי – אחד האתרים הטבעיים המדהימים בכל מרכז אמריקה. סוג של יער גשם עם מערות, נהרות ובריכות טורקיז מדהימות. אפשר לישון בלנקין באל רטירו, אנחנו ישנו בסמוק שמפיי עצמה, יש הוסטל אחד בשם LAS MARIAS – 20 בקתות עץ מגניבות, בלי חשמל, בלי מים חמים ובלי קליטה, צריך להזמין ארוחות מראש כמו בקיבוץ (אין אפשרות אחרת לקנות אוכל). צריך להזמין מקום מראש. היתרון הוא שכל האטרקציות נמצאות במרחק הליכה. יש מערת עטלפים ומערת מים נוספת ששוחים עם נר ביד כדי לראות את הדרך... אטרקציה נחמדה שמסתיימת באבובים בנהר, לא לבעלי קלסטרופוביה או פחד מחושך/מים/קור... לבוא עם נעלי שורש או נעל הדוקה על הרגל. אבל הדבר הכי מגניב באזור הוא 18 בריכות בצבע טורקיז שנשפכות אחת לשנייה בצורת מפלסים, אפשר להיכנס למים, חובה לעלות לתצפית למרות העלייה הקשה!! 3. פלורס + טיקאל – פלורס עיירה נחמדה שמוקפת באגם PETEN ITZA, אין שם הרבה מה לעשות חוץ מהטיול ביער טיקאל (250 קצאל). קמים באמצע הלילה ונוסעים כדי להספיק לראות את הזריחה, אחר כך ממשיכים בסיור מודרך לתוך היער כדי לראות פירמידות שבנו בני המאיה. בדרך רואים קצת חיות אבל לא יותר מידי. טיול נחמד סה"כ שחובה לעשות בלי יותר מידי ציפיות. בפלורס אפשר לשכור סירה קטנה לשיט באגם עם עצירה בחופים מסביב (120 קצאל לקבוצה). יש מסעדות נחמדות וקצת חיי לילה. מומלץ לישון בהוסטל EL MIRADOR (80 קצאל לזוג לחדר ללא נוף לאגם). 4. פינקה אישובל – חווה אקולוגית מדהימה!! חובה לעצור ליומיים

ניתן לישון במלונות הסמוכים לאתר אך אלו מתאימים לתיירים וגם עמוסים בעונות עד אפס מקומות, מה גם שהמחירים מתאימים יותר לזוגות בירח דבש מאשר לתרמילאים. חלק מהתרמילאים מעדיפים לישון בעיר הסמוכה פלורס, משם מארגנים סיורים מסודרים לכאן הכוללים הסעות והדרכה. אך חלק מהמלונות בטיקאל סידרו גם חדרים פשוטים וקמפינג במחירים סבירים.

Hotel Jaguar Inn
מלון טוב אשר נמצא בפלורס אבל יש להם גם בקתות בטיקל עצמה. הבקתה כוללת חדר אמבטיה פרטי עם מים חמים ומאוורר.  מסעדה ממוזגת. למלון יש שטח רחב בו ניתן גם ללון בקמפינג ולהשתמש בשירותים ומקלחת של המלון. אינטרנט אלחוטי חינם לאורחים. ניתן לצאת דרכם לסיורים בטיקאל, טרקים, כרטיסי אוטובוס ועוד. המלון ממוקם בפארק יש להגיע מפלורס עם מיקרו.
טלפון: 502-79260002 | 502-77833647

jungle lodge
מלון בקתות גדול ויפה שנמצא לא רחוק מהאתר, יש כאן בריכה ועוד פינוקים. מתאים לזוגות או למתפנקים. המחיר בערך 35 דולר לחדר זוגי.
המקום ידוע גם בשם : פוסדה דה לה סלבה.

רוב המטיילים מגיעים לפלורס, לנים בה וממנה יוצאים אל טיקאל.
ניתן גם לישון באל רמאטה שקרובה יותר לאתר העתיקות.