פארק טיירונה

טיפים של גולשים על פארק טיירונה

קצת על פארק טיירונה

פארק טיירונה - Parque Tayrona
אחד המקומות היפים בדרום אמריקה! רצועת החופים הארוכה שבפארק היא מהמרהיבות שתראו ביבשת. הפארק עצמו גדול מאד וכמעט כולו מלא ג´ונגל סבוך עם חיות רבות כמו קופים, לטאות ענק ושאר חרקים מוזרים. החופים מלאים באלפי דקלים גבוהים, ים מדהים עם סלעי ענק על החוף, ספינה טרופה, והרבה שקט. החופים אינסופיים ושוממים(לרוב).
אפשר להגיע לכאן דרך הים או דרך היבשה(פרטים בהמשך תחת הגעה).

לעוד טיפים של גולשים על פארק טיירונה הוספת טיפ

איך חוויתי את קולומביה

תרשו לי לשתף אתכם במחשבות ובחוויות שלי בקולומביה. הגעתי לקולומביה לבד ולא ידעתי למה לצפות, חלק מהאנשים הרתיעו אותי ואמרו לי שזה מקום מסוכן אבל מה שגרם לי ללכת בסופו של דבר זה מספר אנשים שפגשתי בטיול שדיברו על קולומביה בעיניים בורקות. הגעתי לא בעונת הישראלים ( פברואר) מה שגרם לי לטייל עם תיירים מכל העולם (פינלנד, גרמנייה, שוויץ, ארהב, דנמרק, אוסטרלייה, צרפת...) וזה גרם לי להפתח יותר לתרבויות אחרות ומגוננות שלא בהכרח מחפשים סמים או זונות מהמפגש איתם שמעתי על מקומות שכתובים ולא כתובים בגרינגו וחוויתי את קולומביה בצורה יוצאת מן הכלל!! הכי נהנתי בצפון קולומביה ואתן לכם מספר מקומות ששווה לבקר בהם: אז נתחיל בפלאייה בלאנקה: קרטחנה היא עיר די משעממת אבל אם מגיעים לפלאייה בלאנקה באי שנקרא בארו תגלו חוף קאריבי ממש רגוע ויפה אני מניחה שבעונה הוא יותר עמוס.. שם תוכלו לישון בערסלים ממש בזול (לא יותר מ5 דולר) לקבל מסז ב10 דולר. האוכל שם טיפה יקר ואין כספומט אז כשתגיעו לשם כדאי להצטייד מראש, - יש שני דרכים להגיע: במעבורת לוקח שעה ועולה בסביבות 23 דולר) (האופצייה היקרה) ובאוטובוס שיוצא מהמרכז ויוריד אותכם pasocabajo משם תקחו מעבורת של 2 דק ואופנוע שיוריד אותכם בחוף, כל הסיפור לןקח שעתיים ועולה בסביבות 7 דולר! אחרי קרטחנה עשיתי קורס צלילה בטגנגה דרך בנג´מין הוסטל, קורס מקצועי וזול יחסית ושוניות יפות! ממליצה בחום! מטגנגה המשכתי למקום שנקרא castieno beach, הוסטל עם אווירה ממש טובה! המקום תמיד מלא אז כדאי להזמין מקומות מראש, לבעלים של המקום קוראים בראיין, הוא קנדי שפתח את המקום לפני שלוש שנים ממש יפה שם וכיף בטירוף ויש שם גם שיעורי גלישה ואוכל טעים! תחנה הבאה:palomino, las serrena אני הגעתי ממש במקרה לפלומינו, והתאהבתי במקום ! זאת עיירה קטנה רגועה ולא מסוכנת שנמצאת ליד הים ועל החוף יש כמה הוסטלים אני ישנתי בערסל בהוסטל שנקרא las serrena. יש וויב מיוחד באזור והרבה היפים. בפלומינו יש שייט באבובים בנהר הפלומינו שמתחבר לחוף , (הנהר רגוע מאד אז אל תצפו למשהו אקסטרימי) בהוסטל הכרתי את המדריך שאיתו יצאתי להרים לראות אינדיאנים! החוויה הייתה יוצאת מן הכלל ומיוחדת בטירוף!! יצאתי עם מדריך שקוראים לו calixto הוא אחלה בנאדם שנותן מכל הלב! אם אתם קבוצה קטנה אפשר גם לישון אצלו בבית (בתשלום) הז

קולומביה לא מה שחשבתם!

קולומביה לצערי הרב מתוייגת על ידי ישראלים רבים כמדינת מעבר למרכז אמריקה שכל מה שיש לעשות בה זה קוקאין וזונות, אך לא נכון הדבר. צאו מהחשיבה הרובוטית שחבריכם נטעו בכם, קולומביה היא הרבה יותר מזה. לרובוט הישראלי שמתכוון לעשות בדיוק מה שכולם עושים עדיף ללחוץ עכשיו על החץ שיחזיר אותו להצעות על הקאסות הישראליות. הגעה לקולומביה דרך פנמה: נכון שרבים חושבים שהדרך הזולה ביותר היא טיסה או עבודה בסירה עם שילוב איי סאן בלאס באמצע, למעשה דבר זה שגוי מיסודו ואתם עומדים למצוא את עצמכם משלמים הרבה יותר. מדוע? מכיוון שהגעה לאיי סאן בלאס ושהות עליהם עולה משהו כמו 200 דולר במצטבר אם לא יותר, טיסה נעה בין 400 ל-250 דולר עם נפלתם על דיל טוב. שייט של חמישה ימים ששלושה ימים מתוכם באיי סאן בלאס ועוד יומיים בים הפתוח יוצאת 450 דולר וכוללת ארוחות, ביקור באיים היפים ביותר בסן בלאס ושנירקול בהם. אני יצאתי עם סירה בשם הגיפסי מוס´ שהיא אחת הסירות המפורסמות והטובות ביותר שיש, הסירה שייכת למשפחה בריטית שעושה את הקו בין פנמה לקולומביה כבר ארבע שנים. הסירה מצויידת בכל טוב, הארוחות מצויינות והקפטן תותח. ניתן למצוא פרטים על הסירה באתר של מאמאיינה או בחיפוש פשוט בגוגל. ישנם גם סירות אחרות אך רק שתכירו שבאלו המציעות 22 מקומות עומד להיות לכם צפוף מאוד ולא בטוח שהקפטן יתחשב במזג האוויר. אם אכן בחרתם בהצעתי, ישנם כמה דברים שיש לזכור: אלף, בדקו עם הסירה שלוקחת אותכם מה מזג האוויר הצפוי, חבל לשוט בגשם. בית, הצטיידו בכדורים נגד מחלת ים לימים שבהם תשוטו בים הפתוח. גימל, תביאו הרבה אלכוהול. דלת, והחשובה ביותר תתנהגו כמו בני אדם ולא כמו חיות כי אחרת תמצאו את עצמכם תקועים על אי בודד אם בני הקונה וגם תהרסו את סיכויי הישראלים הבאים לעלות על הסירה, זאת לא המלצה זאת הבטחה. קולומביה בכללי היא מדינה שמאוד התפתחה בשנים האחרונות ומנסה שקם את השם הרע שהיה לה מתקופת בהם שלטו שם ברוני סמים ולוחמי גרילה, וזה מפי המקומיים. האנשים נחמדים ומחויכים ויעזרו לכם בכל מה שתצטרכו בנוסף הספרדית שלהם נקייה וברורה. התיירות מפותחות ולכל מקום שתרצו להגיע יש אוטובוס ואפשר להגיע גם בטיסות, אם אתם לוקחים אוטובוס לבשו בגדים חמים והכניסו את המעיל בתיק הקטן כי באוטובוסים המזגן מופעל נון סטופ. אני ממליץ לתכנן את הטיול לא רק בגרינגו או מפי

מדיין ,העיר מספר 1!!!

חזרתי מדרום אמריקה לפני שנה. אין ספק שקולומביה,בה הבחורות הכי יפות, האוכל הכי טעים, הנופים הכי מדהימים, והאנשים חמים חמים, היא המדינה שבה נהניתי יותר מכל מדינה אחרת. קודם כל, לכל הנוסעים הטריים ליבשת, אני ממליץ בחום להתחיל בארגנטינה או בברזיל ומשם להמשיך הלאה. אני התחלתי את הטיול בקולומביה, ואם יש מדינה שבה הספרדית נחוצה יותר ממדינות אחרות זו קולומביה. זה לא שאי אפשר להסתדר בקולומביה בתור מדינה ראשונה, אבל אני באופן אישי מרגיש פספוס מסויים, וזו הסיבה העיקרית שאני שוקל לבקר בא בקיץ הקרוב שוב. אנחנו נחתנו בבוגוטה,בה שהינו כמה ימים בלבד. יש בבוגוטה מסיבות מעולות, לנו לא יצא להיות בהם לצערי. משם המשכנו למדיין, לדעתי האישית, ולדעת החבר שאיתו נסעתי, מדובר בעיר הכי מהנה לפחות בקולומביה. התאכסנו בהוסטל של עימרי, בעיקרון הוסטל מומלץ אם הוא עדיין קיים. נמצא במרחק הליכה מהמועדונים. אני ממליץ בחום להגיע למדיין לקראת הסוף שבוע, בערך מיום רביעי, מאחר ובמהלך השבוע עצמו חיי הלילה די יבשים. אבל אל דאגה, מיום רביעי-חמישי, מדובר בחיי לילה מדהימים, בחורות מדהימות, ומסיבות שלא תשכחו. אין חשש מהליכה בלילות בשכונות הטובות. ההוסטל של עימרי ממוקם סמוך לפארק אג´ראס, שנחשב לאחד האיזורים הטובים במדיין. בתים מדהימים, שכונות שאפילו בארץ לא יצא לי לראות. איזור המסיבות סמוך לפארק, בערך כ-5 דקות הליכה במעלה הרחובות. מדובר באיזור מדהים, עשרות פאבים ומועדונים, כאשר הידוע ביותר מביניהם הוא הבלו, בהחלט שווה כניסה. לאורך הרחוב באיזור הפאבים נמכרים קוקטיילים הנקראים טרופיקאל קוקטייל, דבר שאסור לפספס!! רק אל תשכחו לבקש בלי מלח. כמה כוסות כאלו ואתם מסודרים . לגבי אוכל, ישנה פיצה באיזור של המסעדות ובתי הקפה הממוקם לא רחוק מאיזור הפאבים, ליד חואן ולדס קפה (קפה חובה בקולומביה), למסעדה קוראים פיצה 1906 או משהו בסגנון, המחירים זולים בטירוף והפיצה אחת הטובות שאכלתי. דבר חשוב נוסף, אל תשכחו לקחת פליז וכובע צמר לאוטובוסים, מדובר בנסיעות ארוכות בג´ונגלים, והטמפרטורה פשוט מקפיאה בפנים. דבר חשוב נוסף, תשדלו לא להעלות לאוטובוסים סמים אני שמעתי על הרבה פשיטות באמצע הג´ונגל שהצבא עורך על אוטובוסים, עדיף לא להסתבך איתם. אותנו באופן אישי לא עצרו. ממדיין אנחנו המשכנו הלאה לסנטה מארתה, ומשם לוקחים טראנזיט או מונית לעב

ההגעה אל הפארק מתבצעת או דרך הים בסירה  או דרך היבשה:

דרך היבשה
לפארק טיירונה מגיעים דרך סנטה מרטה וזה ייקח לכם כשעה וקצת נסיעה באוטובוס קטנטן. האוטובוס יוצא ממרכז סנטה מרטה(carrera 11) באזור השוק שהוא אזור הומה אדם חנויות ודוכנים. האוטובוס לטיירונה יוצא בתדירות די גבוה לרוב לפי כמות הנוסעים הנוסעים אל האזור. בחזור תצטרכו לצאת ולחכות בפתח הפארק ממש במקום שהאוטובוס הוריד אותכם רק בצד הכביש של הפארק, האוטובסים שחוזרים אל סנטה מרטה יעברו בתדירות של שעה וחצי בערך. המחיר הוא כ-7 אלף פסו. לאחר כניסתכם לפארק ישנו רכב מיוחד שייקח אותכם לנסיעה קצרה עד לסוף הכביש הסלול שם תרדו ותבחרו באחת משתי אופציות: או לקחת סוס עם מדריך ולהכנס ליער עד שתגיעו לחופים או פשוט לעשות את הדרך ברגל - כשעה הליכה, הדרך ברגל עדיפה מהסיבה שהיער הוא חלק מדהים מהפארק ושם תוכלו לראות ולצלם חיות רבות, אך אם תקחו סוס הדרך תתקצר לפחות מחצי שעה. בסוף היער יפתח מולכם החוף.
יתרונות: דרך היבשה היא דרך הזולה יותר וגם זוכים לטיול בג'ונגל או טיול סוסים(מעט יקר).
חסרונות: צריך לסחוב את כל הדברים(בייחוד אם מביאים הרבה אוכל ושתיה וציוד במשך שעתיים עד לפארק). וגם כמעט תמיד עושים חיפושי סמים בתיקים.

דרך הים
ניתן לקחת שייט מהכפר טאגנגה שמגיע אל המקום, מטיילים רבים מעדיפים דרך זו כי היא קלה ונוחה יותר ופשוט מוצאים במהלך היום איזה דייג או בעל סירה בטגנגה (הם מסתובבים שם על החוף כמו נמלים ומנסים לצוד תיירים) ולסגור איתו לגבי יום המחר. המחיר הוא בסביבות 30 אלף פסו.
יתרונות: חוסכת לכם את ההליכה (שעתיים) ומביאה אתכם עד החוף הכי מפורסם והיקר CABO SAN JUAN
חסרונות: זוהי הדרך היקרה יותר וגם שימו לב שהגלים באזור חזקים מאד ויש מצב שלהרטב עם המוצ'ילות, ובכלל שימו לב באיזה שעה ומזג אויר אתם יוצאים כי השייט עלול להפוך לסיוט.

בטיירונה חלק מהחופים הם מסוכנים מאד, זקני הכפר מספרים שיותר מ 200 אנשים טבעו שם עד היום. כנסו למים רק איפה שמותר. פארק טיירונה נמצא באזור שבו עלולים להיות שודדים או לוחמי גרילה כך שעדיף לא להמציא טיולים חדשים אל נבכי הג´ונגל.
בנוסף כמעט תמיד עושים חיפושי סמים בתיקים ובפארק יש שוטרים.

הלינה נעשית בערסלים בחוץ ואתם צריכים לפנות למסעדה כדי להשכיר ערסל, הערסל עולה בסביבות 25,000 פסו בחוף היקר וזה כולל כילה וגם תא איכסון עם מנעול מאחורי המסעדה. השירותים והמקלחות בחוץ אך המצב סביר מאד. אפשר גם להשכיר חדר, אבל לא מומלץ כי החדרים(תאים) עלובים ברמה שעדיף לישון בחוץ. חוץ מהמסעדה במקום ישנו מעין קיוסק/מאפייה ותיק שבו תמצאו רק בבוקר לחם שוקלד טעים מאד(מומלץ לקנות כמה  ולשים בתיק לערב...)

ערסל עולה בחוף הטוב 25 אלף עם קילה, בחוף ליד 15 ובחוף הרחוק 8 אלף.
אוכל: ארוחה זולה עולה 16 אלף במסעדות שבחופים ולא תמיד טרי
אוהלים - חם ויקר 35 אלף.
סירה עולה 30 אלף.
כניסה: 35 אלף מחיר רגיל - מחיר סטודנט עד גיל 25 עולה: 8 אלף.

כדאי להביא אתכם אוכל קל שאפשר לשמור מחוץ למקרר כי מאד יקר שם.
ברוב הקמפינג יהיה אפשר להדליק אש באזור המוגדר לכך ולבשל (במקום אין גז וסירים), מומלץ להביא חומר דוחה יתושים.
מי הברז שבפארק ניתנים לשתייה כך טוענים פה,  הם מגיעים ממעיינות של הג'ונגל  אך כדאי ואפשר לקנות שקיות מים גדולות בטגנגה(למי שמגיע בסירה ולא צריך לסחוב...).
למי שצריך לצאת לקנות אוכל יש לו 3 ימים לעשות את זה , אחרי זה כבר יותר קשה להיכנס ולחזור.
כניסה חדשה נוספת ולא חוקית שמטיילים מבצעים, היא דרך אחת המשפחות שחיות באזור הפארק. מהכניסה לפארק ממשיכים על הכביש 500 מטר , ממש אחרי הגשר הבית הראשון  מצד שמאל ניפגשים איתם ובעד סכום סמלי הם יכניסו אותכם בדרך של המקומיים, הלא חוקית...

בפארק יש 2 חופים שהתיירים אוהבים להיות שם Cabo San Juan הוא היקר ביותר ללינה ויש שם מלא תיירים ולא מסוכן להיכנס למים, וממש לידו יש חוף נודיסטים חדש.
חוף שני שבדרך כלל התיירים בוחרים לישון בו בגלל שהוא זול יותר ועדין קרוב לאזור רחצה בטוח, הוא Resife בדרך יש מסעדות זולות יחסית לעצור לאכול, אך לא תמיד האוכל טרי.
יש עוד חוף אחד פחות מוכר אבל מסוכן מאוד להיכנס למים בשם, Canaveral  יש לו ערסלים זולים והאזור מאוד שקט ויפה.. אך הוא מרוחק כשעתיים הליכה מהחופים של התיירים הבטוחים לרחצה.

Playa de Amor
לאחרונה, נפתח חוף שקט ושלו מאוד עם מים צלולים, החוף טוב לצלילה או שנירקולים. מעט מאד תיירים מכירים אותו ולכן המחירים נמוכים בהרבה משאר החופים. מידע נוסף ודרכי הגעה על החוף אפשר לקבל במועדון הצלילה קליפסו שמוציא לאיזור את הספארי צלילות שלו.

כתבות

התנדבות עם ילדים באיבגה שבקולומביה 9 חודשים טיילתי בדרום אמריקה ומאוד התגעגעתי הביתה, אבל הרגשתי שמשהו חסר לי, שאם שאני אחזור עכשיו ארגיש תחושת פספוס שלא מיציתי את הטיול לגמרי.